This case study chronicles the timeline of a new venture – Keenga Research. Keenga
Research has a novel proposition that it is seeking to introduce to the market. The
business concept is to ask entrepreneurs to review the venture capital (VC) firm that
funded them. Reviews of VC firms would then be developed and marketed to those
interested (funds and perhaps enterprises seeking funding). What makes this case
unique is that Keenga Research was a lean start-up. Bootstrapping is a situation
in which the entrepreneur chooses to fund the venture with his/her own personal
resources. It involves self-funding (family and friends), tight monitoring of expenses,
and maintaining control of ownership and management (Winborg & Landstrom 2001;
Perry, Chandler, Yao, & Wolff, 2011; Winborg, 2015). The lean start-up approach
favors experimentation over elaborate planning, customer feedback over intuition
and iterative design over traditional big upfront research and development.
This case study requires the reader to consider a number of the basic challenges
facing all entrepreneurs and new ventures.
Is the concept marketable?
Can the concept be developed and brought to market in a timely manner?
Will the product generate revenue? How? When?
What are the commitments of the entrepreneurs?
Have they considered the major challenges to be faced?
Since this venture involved gathering and developing research information and then
creating an online platform, Keenga Research faced significant concept-to-market
challenges.
The research method used in this case study is first person participant observation and
interviews. One of the authors was a team member so the contextual details come
from direct observation and first-hand knowledge. This method of research is often
used in anthropology, sociology, and social psychology where an investigator studies the group by sharing in its activities. The other author provided an objective and
conceptual perspective for analyzing the venture. This combination of perspectives
provides a more balanced picture.
Niniejsze studium przypadku stanowi zapis historii tworzenia nowego przedsięwzięcia – Keenga Research. Keenga Research oferuje nową usługę, którą zamierza wprowadzić
na rynek. Koncepcja biznesu polega na poproszeniu przedsiębiorców, aby poddali
ocenie kapitał ryzyka (VC), firmę, która ich stworzyła. Ocena VC byłaby następnie
opracowana i sprzedawana dla zainteresowanych (funduszy i być może przedsię-
biorstw poszukujących finansowania). To, co sprawia, że ten przypadek jest wyjątkowy,
to to, że Keenga Research jest tzw. lean (odchudzonym) start-upem. Bootstrapping
jest sytuacją, w której przedsiębiorca zdecyduje się finansować przedsięwzięcie
z jego / jej własnych zasobów osobowych. Polega ono na samofinansowaniu (rodziny
i przyjaciół), ścisłej kontroli kosztów i utrzymaniu kontroli własności i zarządzania
(Winborg & Landstrom 2001; Perry, Chandler, Yao, i Wolff, 2011; Winborg, 2015). Podejście
lean start-up sprzyja bardziej eksperymentowaniu niż skomplikowanemu planowaniu,
opinii klientów niż intuicji, iteracyjnemu projektowaniu niż tradycyjnej, z
góry ustalonej działalności badawczo-rozwojowej. To studium przypadku wymaga od
czytelnika rozważenia kilku podstawowych wyzwań, z którymi borykają się wszyscy
przedsiębiorcy i nowe przedsięwzięcia:
Czy koncepcja odpowiada potrzebom rynku? Czy koncepcja może zostać opracowana
i wprowadzona na rynek w odpowiednim czasie? Czy produkt będzie generował przychody?
W jaki sposób? Kiedy? Jaki jest poziom zaangażowania przedsiębiorców? Czy
rozważyli główne wyzwania przed nimi stojące?
Ponieważ przedsięwzięcie wymaga zaangażowania, zbierania i opracowywania informacji
badawczych, a następnie tworzenia platformy internetowej, Keenga Research
stanęła w obliczu znaczących wyzwań dopasowania oferty do rynku.
Metodą badania zastosowaną w tym studium przypadku jest obserwacja uczestnicząca
oraz wywiady. Jeden z autorów był członkiem zespołu, więc dane kontekstowe
pochodzą z obserwacji bezpośredniej i wiedzy z pierwszej ręki. Ta metoda badań
jest często stosowana w antropologii, socjologii i psychologii społecznej, gdzie badacz
analizuje grupę, biorąc udział w jej aktywnościach. Drugi autor przedstawił obiektywną
i koncepcyjną perspektywę do analizy przedsięwzięcia. Ta kombinacja perspektyw
zapewnia bardziej zrównoważony obraz.