Praca dotyczy tematyki zarządzania regionem turystycznym, której prezentacja dokonana została na przykładzie Powiatu Nowosądeckiego interpretowanego jako jednostka podziału terytorialnego, z granicami którego pokrywa się Ziemia Sądecka, stanowiąca odrębną jednostkę etnograficzną oraz historyczno – geograficzną, a zarazem region turystyczny.
W teoretycznej części pracy przedstawiono najważniejsze zagadnienia związane
z zarządzaniem turystyką oraz regionem turystycznym i specyfiką jego zarządzania. Dało to podstawy do realizacji celu pracy, a więc analizy i oceny zarządzania Powiatem Nowosądeckim jako regionem turystycznym. Na podstawie dokonanej analizy można stwierdzić, że podmioty realizujące funkcje zarządzania turystyką w powiecie łączy wspólny
i konsekwentnie realizowany cel, którym jest wykreowanie turystyki jako dziedziny gospodarki stanowiącej o przyszłości regionu. Stworzono markowe produkty powiatu, pozyskano znaczące kwoty ze środków unijnych na rozwój infrastruktury turystycznej. Na szczególnie wysokim poziomie odbywała się promocja powiatu, skutkująca znaczącym zwiększeniem ruchu turystycznego.
The thesis concerns the management issues of the tourist region; a presentation was made on the example of the Nowosądecki District interpreted as a unit of a territorial division. The district borders coincide with the boundaries of Sądecka Land, which is an ethnographic and historical-geographic entity, and also a tourist region. In the theoretical part the thesis presents the most important issues connected with the tourism and tourist region management, and the specificity of this management. These gave rise to the objective of the work, so the analysis and evaluation of the management of the Nowosądecki District as a tourist region. On the basis of the analysis it can be concluded that the entities responsible for the tourism management in the district have a common and consistently pursued goal, which is to make tourism a substantial sector of the future region’s economy. The goal has been succeeded by creating district’s branded products as well as acquiring significant amounts of EU funds for the development of the tourist infrastructure. The promotion of the district has been particularly distinguishing, which resulted in a significant increase in tourist traffic.