Niniejsza praca ma na celu przedstawienie zagadnień związanych z opracowaniem i wykorzystaniem strategii funkcjonalnej zakupów. Praca przedstawia kluczowe pojęcia związane z procesem zakupów oraz różnice pomiędzy nimi.
Badania przeprowadzone zostały w Zakładzie Mięsnym Dobrowolscy Sp. z o.o. na podstawie danych udostępnionych przez Przedsiębiorstwo za rok 2013. Przeanalizowane zostały informację takie jak ilości i wartości kupowanych produktów a także dane dotyczące współpracy z dostawcami. Badania rozpoczęto od analizy profilowej funkcji zakupów, która wykazała, iż w Przedsiębiorstwie funkcja zakupów jest na etapie przejścia z fazy uświadamiania do fazy rozwoju.
Praca przedstawia również metody wspomagające proces tworzenia strategii dla całego przedsiębiorstwa a także strategii funkcjonalnych. Analizę dóbr kupowanych dokonano przy pomocy metody podziału produktów ABC oraz macierzy Kraljica. Na podstawie siły dostawców oraz nabywcy przeprowadzona została analiza portfolia siły rynkowej. Przeprowadzono również analizę portfolia ryzyka zaopatrzeniowego, w której wskazane zostały grupy produktów z wysokim ryzykiem zaopatrzeniowym. Poddano analizie również otoczenie Firmy, której dokonano metodą SWOT.
W rezultacie przeprowadzonych badań została opracowana i zaproponowana strategia zakupowa dla Zakładu.
This thesis aims to present issues related to the elaboration and use of functional strategy of purchases. The thesis presents the key concepts associated with the purchasing process and the differences among them.
The research was carried out at the Zaklad Miesny Dobrowolscy Sp.z o.o. based on the data shared by the Company for the year of 2013. There were analyzed information such as the quantity and value of products which were bought and details of cooperation with suppliers. The research began with an analysis of the profile purchasing function, which showed that the purchasing function in the company is in the process of transition from awareness phase to the development phase.
The thesis presents the methods of supporting the process of creating a strategy for the whole company and functional strategies, too. Analysis of the goods purchased were made by the method of ABC division products and Kraljic’s matrix. On the basis of power of suppliers and the buyer there was performed portfolio analysis of market power. There was also made the analysis of supply risk portfolio in which there were indicated product groups at high risk of a supply. The surrounding of the company was also analyzed, which was made by the SWOT method.
In the result of the research there has been worked out and proposed the purchasing strategy for the company.