Praca ta jest analizą porównawczą zachowań konsumentów na przykładzie dyskontów spożywczych Biedronka i delikatesów Alma. Podstawowym narzędziem badawczym pracy był kwestionariusz – ankiety, składający się z czternastu pytań zamkniętych. Dotyczyły one przede wszystkim motywów kupowania danych produktów i wyboru sklepu, zachowania pracowników sklepu względem klientów, kupowania produktów marki własnej a także robienia listy zakupów. Badania przeprowadzono na przełomie marca i kwietnia bieżącego roku na sześćdziesięcioosobowej grupie osób dokonujących zakupów w sieci handlowej Biedronka i sześćdziesięcioosobowej grupie osób dokonujących zakupów w sieci handlowej Alma. Obie placówki znajdują się na ulicy Dąbrowskiego w Tarnowie. Badania wskazały na istnienie wielu podobieństw w zachowaniach klientów obu sklepów. Przede wszystkim zwracają oni uwagę na cenę i różne obniżki, które zazwyczaj wpływają na dokonanie niezaplanowanego zakupu. Największą różnicę w zachowaniu konsumentów zauważyć można w częstotliwości robienia zakupów oraz kupowaniu produktów marki własnej. Klienci dyskontu zazwyczaj robią zakupy raz w tygodniu, ale większość z nich kupuje artykuły marki własnej. Klienci delikatesów mają odmienne przyzwyczajenia. Reasumując to czy konsument wybierze dyskont czy delikatesy nie wpływa znacząco na jego zachowanie podczas dokonywania zakupów.
The aim of this project is to show the comparative analysis of consumer behaviour with regard to Biedronka and Alma food stores. The fundamental searching tool of this task was the questionnaire-survey, which consisted of 14 structured questions. These questions applied mainly to the reasons of purchasing some specific products and the selection of the appropriate store, the staff behavior toward customers, buying own product brands and making a shopping list, too. The two groups of sixty people were surveyed at the turn of March and April this year, one of them included customers of Biedronka chain stores and the other one - Alma chain stores. These both stores are located at Dąbrowskiego Street in Tarnów. The results of the survey indicated lots of similarities in customer behaviour of both stores. Above all, the customers pay attention to the prices and the different discounts, which usually influences the unplanned purchase. The main difference in consumer behaviour can be noticed in the frequency of doing shopping and buying own brand products. The customers of Biedronka usually do shopping once a week but the majority of them buy own brand products. The customers of Alma have miscellaneous habits. To sum up, the decision whether to choose a grocery discounter or a delicatessen shop will not influence customer behaviour significantly during doing shopping.