Reakcje konsumentów na działania przedsiębiorstwa w zakresie polityki cenowej

Ładowanie...
Miniatura

Data

2011-02-02 18:21:06

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

Praca poruszała kwestię wpływu polityki cenowej przedsiębiorstwa (cen produktów) na reakcję i zachowania konsumentów. W pracy dokonano przeglądu literatury z zakresu polityki cenowej przedsiębiorstwa, marketingu i zachowań konsumentów. Badania przeprowadzono na próbie sześćdziesięciu dwóch respondentów, w tym trzydziestu dwóch z Nowego Sącza i trzydziestu z Rytra w pierwszych dwóch tygodniach grudnia 2010 roku na terenie osiedlowych sklepów. W tym celu posłużono się techniką ankiety rozdawanej. Na podstawie przeprowadzonych badań można zauważyć, że cena jest znaczącym czynnikiem determinującym wybory konsumentów niezależnie od miejsca zamieszkania. Ważnym aspektem dla respondentów są wszelkiego rodzaju obniżki, promocje, rabaty, produkty dodawane gratis, z których chętnie korzystają. Najsilniejszym bodźcem wpływającym na decyzję o zakupie są bezpośrednie obniżki cen produktów. Przeprowadzone badania pozwoliły wysnuć wnioski dotyczące zróżnicowania decyzji zakupowych konsumentów w zależności od kategorii nabywanych produktów. Respondenci podejmują zupełnie odmienne decyzje w czasie zakupu produktów częstego użytku, niż produktów o małej częstotliwości zakupu. Dokonując zakupów produktów wysokiej, jakości zwracają uwagę na to aby zakupić je w korzystnej cenie. Zauważalny jest również fakt, że w opinii respondentów cena produktu świadczy jego jakości.
The essay contains issue about the influence of pricing policy of company (product price) on reaction and behavior of the costumer. In the essay has been reviewed many books about pricing policy of company, marketing and clients behavior. The research were made on sixty two people sample, including thirty two from Nowy Sącz and thirty from Rytro it took place in two first weeks in December 2010 in estate area shops. To this purpose questionnaire distributed method was used. On the basis of researches we can notice that the price is key factor for customer choices whatever he lives. Important elements for the respondents are price reductions, promotions, discounts, products submitted for free which are used willingly by the shoppers. The strongest influence on clients decisions are directly product discounts. The researches I have made showed us that differentiation between costumers shopping decisions to category of shopping goods. The respondents make completely different decision buying every day use products than buying low frequency products. While buying expensive goods they pay attention to buy them in low price. It is also noticed that in the respondents opinion price of the product provides the quality of the product.

Opis

Słowa kluczowe

cena, promocja, zachowanie, decyzje, nabywca, obniżka, wpływ, price, promotion, behavior, buyer, decision, discount, influence

Cytowanie