Praca poruszała kwestię wpływu polityki cenowej przedsiębiorstwa (cen produktów)
na reakcję i zachowania konsumentów.
W pracy dokonano przeglądu literatury z zakresu polityki cenowej przedsiębiorstwa,
marketingu i zachowań konsumentów.
Badania przeprowadzono na próbie sześćdziesięciu dwóch respondentów, w tym
trzydziestu dwóch z Nowego Sącza i trzydziestu z Rytra w pierwszych dwóch tygodniach
grudnia 2010 roku na terenie osiedlowych sklepów. W tym celu posłużono się techniką ankiety
rozdawanej.
Na podstawie przeprowadzonych badań można zauważyć, że cena jest znaczącym
czynnikiem determinującym wybory konsumentów niezależnie od miejsca zamieszkania.
Ważnym aspektem dla respondentów są wszelkiego rodzaju obniżki, promocje, rabaty, produkty
dodawane gratis, z których chętnie korzystają. Najsilniejszym bodźcem wpływającym
na decyzję o zakupie są bezpośrednie obniżki cen produktów. Przeprowadzone badania
pozwoliły wysnuć wnioski dotyczące zróżnicowania decyzji zakupowych konsumentów
w zależności od kategorii nabywanych produktów. Respondenci podejmują zupełnie odmienne
decyzje w czasie zakupu produktów częstego użytku, niż produktów o małej częstotliwości
zakupu. Dokonując zakupów produktów wysokiej, jakości zwracają uwagę na to aby zakupić
je w korzystnej cenie. Zauważalny jest również fakt, że w opinii respondentów cena produktu
świadczy jego jakości.
The essay contains issue about the influence of pricing policy of company (product price) on reaction and behavior of the costumer. In the essay has been reviewed many books about pricing policy of company, marketing and clients behavior. The research were made on sixty two people sample, including thirty two from Nowy Sącz and thirty from Rytro it took place in two first weeks in December 2010 in estate area shops. To this purpose questionnaire distributed method was used. On the basis of researches we can notice that the price is key factor for customer choices whatever he lives. Important elements for the respondents are price reductions, promotions, discounts, products submitted for free which are used willingly by the shoppers. The strongest influence on clients decisions are directly product discounts. The researches I have made showed us that differentiation between costumers shopping decisions to category of shopping goods. The respondents make completely different decision buying every day use products than buying low frequency products. While buying expensive goods they pay attention to buy them in low price. It is also noticed that in the respondents opinion price of the product provides the quality of the product.