Weryfikacja skuteczności wybranych polskich modeli dyskryminacyjnych w prognozowaniu upadłości spółek z branży transportowej
Ładowanie...
Pliki
Data
2014-07-23 18:50:31
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN czasopisma
Tytuł tomu
Wydawca
Abstrakt
Celem opracowania jest dokonanie przeglądu wybranych polskich modeli analizy dyskryminacyjnej w kontekście oceny ich skuteczności w prognozowaniu upadłości spółek z branży transportowej, a następnie sprawdzenie, czy wykażą się one równie wysoką skutecznością, co modele własne, opracowane i przetestowane na tych spółkach. Badaniu poddanych zostało dwadzieścia modeli, zbudowanych dla warunków gospodarki polskiej. Wybór modeli w głównej mierze podyktowany był możliwością obliczenia wszystkich wskaźników, stanowiących zmienne objaśniające do modeli z dostępnych danych finansowych. Oceny skuteczności prognostycznej dokonano na trzy lata, dwa lata oraz rok przed upadłością. Analizując wyniki klasyfikacji przedsiębiorstw, przeprowadzone za pomocą poszczególnych modeli, a także uzyskane sprawności stwierdzono, że modele te charakteryzują się wysoką jakością predykcyjną i pozwalają w łatwy sposób ocenić zagrożenie upadłością badanych spółek. Otrzymano wysokie ogólne sprawności klasyfikacji dla wszystkich trzech wyprzedzeń czasowych, na poziomie uzyskanych w modelach własnych. Uznano, że aż osiemnaście spośród dwudziestu modeli poddanych badaniu należy uznać za skuteczne w prognozowaniu upadłości spółek z branży transportowej.
The goal of this work is to review selected Polish models of discriminant analysis in the context of their effectiveness in forecasting bankruptcy of transport companies, and then checking, whether they will be as effective as the proper models elaborated and tested in those companies. The test covered twenty models built for the conditions of the Polish economy. The choice of models was dictated mainly by the possibility of calculating all indices, which are explanatory variables for the models from available financial data. The forecasting effectiveness was evaluated three, two and one year proceeding bankruptcy. Having analyzed the companies classification results, carried out with particular models, as well as acquired efficiency it was established, that those models present high predicative value and enable to assess easily the threat of bankruptcy of the companies studied. High efficiency classification was achieved for all three timing advances, at the same level as acquired in proper models. It has been established, that as many as eighteen out of twenty models which were examined should be acknowledged to be effective in forecasting bankruptcy of transport companies.
The goal of this work is to review selected Polish models of discriminant analysis in the context of their effectiveness in forecasting bankruptcy of transport companies, and then checking, whether they will be as effective as the proper models elaborated and tested in those companies. The test covered twenty models built for the conditions of the Polish economy. The choice of models was dictated mainly by the possibility of calculating all indices, which are explanatory variables for the models from available financial data. The forecasting effectiveness was evaluated three, two and one year proceeding bankruptcy. Having analyzed the companies classification results, carried out with particular models, as well as acquired efficiency it was established, that those models present high predicative value and enable to assess easily the threat of bankruptcy of the companies studied. High efficiency classification was achieved for all three timing advances, at the same level as acquired in proper models. It has been established, that as many as eighteen out of twenty models which were examined should be acknowledged to be effective in forecasting bankruptcy of transport companies.
Opis
Słowa kluczowe
upadłość, bankructwo, prognozowanie, analiza dyskryminacyjna, klasyfikacja, bankruptcy, forecasting, discriminant analysis, classification