W niniejszej pracy, pt.: Katolicka nauka społeczna (KNS) po II Soborze Watykańskim omówiono szereg zagadnień wiążących się z refleksją Kościoła odnośnie najważniejszych kwestii społecznych, jakie trapią świat XXI wieku.
Celem pracy było ukazanie najważniejszych aspektów związanych z Katolicką nauką społeczną po II Soborze Watykańskim w odniesieniu do niektórych wydarzeń historycznych i literatury źródłowej (Biblia). Natomiast problem główny przyjął postać następującego pytania: co stanowi istotę (rdzeń, podstawę, trzon) społecznej nauki Kościoła w nawiązaniu do najważniejszych dokumentów tej instytucji po II Soborze Watykańskim (1962-1965).
Hipoteza robocza przyjęła następującą postać: najważniejszym zadaniem istnienia i rozwoju społecznej refleksji Kościoła po II Soborze Watykańskim jest urzeczywistnianie zasad, norm i wartości w życiu społecznym, politycznym, gospodarczym i kulturowym.
Zastosowano następujące metody badawcze: sondaż diagnostyczny (ankietowy) oraz metody wzbogacające: badanie dokumentów i materiałów (np. encykliki społeczne, listy), analizy i syntezy, badanie opinii, badanie literaturowe, rozmowa i wywiad.
Badanie ankietowe pokazało, iż respondenci w większości utożsamiają się z Katolicką nauką społeczną, która stanowi dla nich źródło wiedzy odnośnie najważniejszych zagadnień człowieka żyjącego w XXI wieku, widzianego od strony etycznej i moralnej. Respondenci stwierdzili, iż istnienie społecznego nauczania Kościoła uczy tolerancji, kształtuje wrażliwość, sumienia, sprawiedliwość i solidaryzm społeczny. Część respondentów uznała, iż KNS nie wnosi nic nowego do już istniejących praw człowieka, zapisanych w wielu dokumentach, np. w Karcie Narodów Zjednoczonych.
In this study, Fri: Catholic Social Teaching (KNS) after the Second Vatican Council discussed a number of issues associated with reflection Church's most important social issues that plague the world twenty-first century.
The aim of the study was to present the most important aspects of the Catholic social teaching of the Second Vatican Council in respect of certain historical events and literary source (the Bible). In contrast, the main problem took the form of the following questions: what is the essence (core, base, stem) the social doctrine of the Church in relation to the institution's most important documents of the Second Vatican Council (1962-1965).
The working hypothesis adopted the following form: the most important task of the existence and development of social reflection of the Church after the Second Vatican Council is the realization of the principles, norms and values in social, political, economic and cultural.
The following research methods: a diagnostic survey (for inquiry) and methods of enriching: examination of the documents and materials (eg, social encyclicals, letters), analysis and synthesis, survey, research literature, conversation and interview.
The survey showed that most respondents identify with Catholic social teaching, which is for them a source of knowledge on the key issues of a man living in the twenty-first century, as seen from the ethical and moral. Respondents said that the existence of the social teaching of the Church teaches tolerance, sensitivity shapes, conscience, justice and social solidarity. Some respondents considered that the KNS does not bring anything new to the already existing human rights enshrined in numerous documents, such as the Charter of the United Nations.