Katolicka Nauka Społeczna(KNS) po II Soborze Watykańskim

WSB-NLU Repository

Show simple item record

dc.contributor.advisor Tanalski, Dionizy
dc.contributor.author Borejszo, Lucyna
dc.date.accessioned 2017-01-26T12:35:36Z
dc.date.available 2017-01-26T12:35:36Z
dc.date.issued 2014-07-04 15:22:22
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11199/9560
dc.description.abstract W niniejszej pracy, pt.: Katolicka nauka społeczna (KNS) po II Soborze Watykańskim omówiono szereg zagadnień wiążących się z refleksją Kościoła odnośnie najważniejszych kwestii społecznych, jakie trapią świat XXI wieku. Celem pracy było ukazanie najważniejszych aspektów związanych z Katolicką nauką społeczną po II Soborze Watykańskim w odniesieniu do niektórych wydarzeń historycznych i literatury źródłowej (Biblia). Natomiast problem główny przyjął postać następującego pytania: co stanowi istotę (rdzeń, podstawę, trzon) społecznej nauki Kościoła w nawiązaniu do najważniejszych dokumentów tej instytucji po II Soborze Watykańskim (1962-1965). Hipoteza robocza przyjęła następującą postać: najważniejszym zadaniem istnienia i rozwoju społecznej refleksji Kościoła po II Soborze Watykańskim jest urzeczywistnianie zasad, norm i wartości w życiu społecznym, politycznym, gospodarczym i kulturowym. Zastosowano następujące metody badawcze: sondaż diagnostyczny (ankietowy) oraz metody wzbogacające: badanie dokumentów i materiałów (np. encykliki społeczne, listy), analizy i syntezy, badanie opinii, badanie literaturowe, rozmowa i wywiad. Badanie ankietowe pokazało, iż respondenci w większości utożsamiają się z Katolicką nauką społeczną, która stanowi dla nich źródło wiedzy odnośnie najważniejszych zagadnień człowieka żyjącego w XXI wieku, widzianego od strony etycznej i moralnej. Respondenci stwierdzili, iż istnienie społecznego nauczania Kościoła uczy tolerancji, kształtuje wrażliwość, sumienia, sprawiedliwość i solidaryzm społeczny. Część respondentów uznała, iż KNS nie wnosi nic nowego do już istniejących praw człowieka, zapisanych w wielu dokumentach, np. w Karcie Narodów Zjednoczonych. pl
dc.description.abstract In this study, Fri: Catholic Social Teaching (KNS) after the Second Vatican Council discussed a number of issues associated with reflection Church's most important social issues that plague the world twenty-first century. The aim of the study was to present the most important aspects of the Catholic social teaching of the Second Vatican Council in respect of certain historical events and literary source (the Bible). In contrast, the main problem took the form of the following questions: what is the essence (core, base, stem) the social doctrine of the Church in relation to the institution's most important documents of the Second Vatican Council (1962-1965). The working hypothesis adopted the following form: the most important task of the existence and development of social reflection of the Church after the Second Vatican Council is the realization of the principles, norms and values in social, political, economic and cultural. The following research methods: a diagnostic survey (for inquiry) and methods of enriching: examination of the documents and materials (eg, social encyclicals, letters), analysis and synthesis, survey, research literature, conversation and interview. The survey showed that most respondents identify with Catholic social teaching, which is for them a source of knowledge on the key issues of a man living in the twenty-first century, as seen from the ethical and moral. Respondents said that the existence of the social teaching of the Church teaches tolerance, sensitivity shapes, conscience, justice and social solidarity. Some respondents considered that the KNS does not bring anything new to the already existing human rights enshrined in numerous documents, such as the Charter of the United Nations. pl
dc.language.iso pl pl
dc.rights licencja niewyłączna
dc.subject Sobór Watykański II pl
dc.subject encykliki społeczne pl
dc.subject prawo naturalne pl
dc.subject prawo stanowione pl
dc.subject solidaryzm społeczny pl
dc.subject Catholic Social Teaching (KNS) pl
dc.subject The Second Vatican Council pl
dc.subject social encyclical pl
dc.subject Rerum Novarum pl
dc.subject eg pl
dc.subject natural law pl
dc.subject statutory law pl
dc.subject social solidarity pl
dc.subject katolicka nauka społeczna (KNS) pl
dc.subject Rerum Novarum pl
dc.subject sustainable development pl
dc.subject rozwój zrównoważony pl
dc.title Katolicka Nauka Społeczna(KNS) po II Soborze Watykańskim pl
dc.title.alternative Catholic Social Teaching (KNS) after the II Vatican Council pl
dc.type masterThesis pl
dc.date.updated 2016-11-29T13:29:27Z


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

  • Prace magisterskie [3237]
    [Zgodnie z obowiązującą procedurą nie udostępniamy pełnych wersji prac dyplomowych]

Show simple item record

Search WSB-NLU Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics

Info