Management Innovation and Its Measurement

WSB-NLU Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Kraśnicka, Teresa
dc.contributor.author Głód, Wojciech
dc.contributor.author Wronka-Pośpiech, Martyna
dc.date.accessioned 2017-02-26T11:29:52Z
dc.date.available 2017-02-26T11:29:52Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.citation Kraśnicka, T., Głód, W., Wronka-Pośpiech, M., Management Innovation and Its Measurement. Journal of Entrepreneurship, Management and Innovation (JEMI), 2016, vol. 12, nr 2 : Innovation in Services or Industry and Entrepreneurial Intention. Ed. by K. Klincewicz, A. Ujwary-Gil, s. 95-121 pl
dc.identifier.issn 2299-7326
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11199/9738
dc.description.abstract The aim of this paper is to explain the nature of management innovation, as well as to propose its measurement instrument. The paper offers a review of key publications on management innovation published in research journals within the last two decades. The critical analysis – primarily focused on definitions, the proposed dimensions of management innovation and the scales used for their measurement – has allowed for the development of an original tool for measuring management innovation (MI). Five dimensions of management innovation are proposed, namely, strategic dimension, structural dimension, employee motivation and development dimension, interorganisational relations and partnership dimension, and ICT dimension. Using survey data of 301 employees from different companies in Poland, the validation of the management innovation measurement instrument was conducted. Internal consistency analysis (Cronbach’s alpha) and factor analysis, used to test the statistical reliability of the tool, yielded satisfactory results. The findings of this study contribute to advancing innovation research, particularly the state of knowledge on management innovation. Implications for both research and managerial practice are also presented. The proposed five-dimension management innovation model can be used to measure the scope of management innovation in further research and develop the knowledge about links between MI and an organisation’s performance or its impact on technological innovativeness. In addition this study uncovers a wide range of information on management innovation issues for interested parties and for future research. pl
dc.description.abstract Celem artykułu było wyjaśnienie istoty innowacji zarządczych i zaproponowanie narzędzia ich pomiaru. W artykule dokonano przeglądu kluczowych pozycji czasopism naukowych z ostatnich 20 lat, dotyczących tematyki innowacji zarządczych. Krytycznej ocenie poddano zwłaszcza definicje, proponowane wymiary innowacji zarządczych, oraz stosowane skale ich pomiaru. Na tej podstawie zaproponowano wielowymiarowy konstrukt innowacji zarządczych i stworzono autorskie narzędzie służące do badania/mierzenia innowacji zarządczych. Uwzględniono w nim następujące wymiary: strategiczny, strukturalny, wymiar motywowania i rozwoju pracowników, wymiar więzi międzyorganizacyjnych oraz wymiar ICT. Narzędzie zostało poddane weryfikacji statystycznej z wykorzystaniem analizy zgodności wewnętrznej (test alfa Cronbacha) oraz analizy czynnikowej – w oparciu o badania przeprowadzone w 301 polskich przedsiębiorstwach. Uzyskano zadowalające wyniki, pozwalające na podjęcie badań tego typu innowacji. Przeprowadzone studia przyczyniły się do rozwoju wiedzy na temat natury innowacji zarządczych. Ponadto w artykule przedstawiono konkretne implikacje teoretyczne i praktyczne, w szczególności podkreślając, że zaproponowany pięciowymiarowy model innowacji zarządczych może być wykorzystany do pomiaru natężenia tych innowacji oraz w dalszych badaniach związków pomiędzy innowacjami zarządczymi a wynikami przedsiębiorstw czy ich innowacyjnością technologiczną. Przeprowadzone badania pozwoliły także na wskazanie dalszych kierunków badań, dostarczając zainteresowanym tą problematyką bogatej wiedzy o innowacjach zarządczych. pl
dc.language.iso pl pl
dc.publisher Foundation for the Dissemination of Knowledge and Science "Cognitione" ; Wyższa Szkoła Biznesu - National Louis University pl
dc.rights open access pl
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject innovation pl
dc.subject management innovation pl
dc.subject measurement pl
dc.subject innowacje pl
dc.subject innowacje zarządcze pl
dc.subject pomiar pl
dc.title Management Innovation and Its Measurement pl
dc.type article pl


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

open access Except where otherwise noted, this item's license is described as open access

Search WSB-NLU Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics

Info