The purpose of this paper is to integrate conceptual and empirical work on the
prediction and explanation of entrepreneurial intentions. Specifically, it tests a model
that accounts for the motivation of the entrepreneur, a salient factor commonly
omitted in current theories of entrepreneurial intentions. We test the role of
entrepreneurial desire (a distinct concept from desirability) as a determinant of two
distinctive entrepreneurial intentions. This research corroborates recent findings
that highlight the importance of identifying intentions to start a business with an
orientation for growth as opposed to income substitution. Further, while the role of
emotions has become an important factor in entrepreneurship, anticipated emotions
have received very little attention in the prevailing literature. Using a sample from
Kuwait, this paper finds that desire is a stronger predictor of growth-oriented
intentions than income-substitution intentions. Also, entrepreneurial desire partially
mediates the effects between attitude, anticipated emotions and entrepreneurial
intentions.
Celem niniejszej pracy jest integracja koncepcyjnego i empirycznego podejścia do
przewidywania i wyjaśnienia intencji przedsiębiorczych. Szczególnie, testowanie
modelu, który odpowiada za motywację przedsiębiorcy, jako istotnego czynnika powszechnie
pominiętego w aktualnych teoriach z zakresu intencji przedsiębiorczych.
Badamy rolę chęci przedsiębiorców (odrębną od koncepcji zamiaru) jako wyznacznika
dwóch wyróżniających intencji przedsiębiorczych. Badania te potwierdzają najnowsze
wyniki badań, które podkreślają znaczenie identyfikacji intencji w rozpoczęciu
działalności gospodarczej o orientacji na rzecz wzrostu w przeciwieństwie do substytucji
dochodów. Ponadto, podczas gdy rola emocji stała się ważnym czynnikiem w
przedsiębiorczości, przewidywane emocje zyskały bardzo niewiele uwagi w bieżącej
literaturze. Wykorzystując próbę badawczą z Kuwejtu, artykuł ten stwierdza, że pragnienie
jest silniejszym predyktorem intencji zorientowanych na wzrost dochodów
niż intencje zorientowane na substytucję dochodów. Również chęci przedsiębiorcze
częściowo i pośrednio wpływają na postawę, spodziewane emocje i intencje przedsiębiorcze.