Abstract:
Celem pracy, jest przynajmniej częściowe zaznajomienie się z problematyką działalności agroturystycznej z uwzględnieniem ustawodawstwa polskiego. Przedmiotem pracy jest przedstawienie ekonomicznych i społecznych uwarunkowań rozwoju przedsięwzięć agroturystycznych na przykładzie firmy „Amelia”. Temat pracy obejmuje trzy rozdziały, dwa pierwsze dotyczą teoretycznych rozważań i wniosków, natomiast trzeci jest rozdziałem czysto praktycznym, który zawiera szczegółowe dane i wyliczenia. Rozdział pierwszy jest wprowadzeniem do teoretycznych podstaw turystyki wiejskiej i agroturystyki, analizuje początki agroturystyki, wyjaśnia na czym polega specyfika oraz jakie cechy posiada produkt (usługa) agroturystyczna. Prześledzone zostały tu również ekonomiczno – społeczne czynniki mające wpław na rozpowszechnianie sie agroturystyki. Rozdział kończy analiza SWOT (narzędzie zarządzania strategicznego) rozwoju agroturystyki w Polsce. Drugi rozdział przedstawia aspekty prawne oraz regulacje ustawowe dotyczące agroturystyki, wymienia i opisuje różne formy opodatkowania działalności agroturystycznej. Ukazane zostały w tym rozdziale również wymagania jakie stawiane są obiektom agroturystycznym min.: wymagania sanitarno–epidemiologiczne, przepisy BHP i przepisy przeciwpożarowe. Rozdział trzeci obejmuje dokładną analizę gminy Kamionka Wielka oraz obiektu agroturystycznego z wykorzystaniem analizy SWOT poprzez określenie mocnych, słabych stron, jak również szans i zagrożeń, zakończoną krótkim wnioskiem. Rozdział zawiera także biznes plan określonego obiektu agroturystycznego, w którym ukazane są niezbędne dane wykorzystywane do rozpoczęcia własnej działalności. Dokładnie analizuje finanse obiektu na przestrzeni lat (2010 i 2011), jak również określa szacunkowe koszty i przychody.