Abstract:
W języku polskim niemal nie ma publikacji dotyczących zagadnienia jednego z narzędzi marketingowych – product placement w kinematografii, w języku angielskim jest ich nieco więcej, niemniej jednak wszystkie odnoszą się do rynku amerykańskiego bądź rynków mu podobnych. Próbując więc opisać, jak narzędzie to funkcjonuje w Polsce, odniesiono się do jego historii. Historia product placementu jest jednym z tematów pierwszego rozdziału. Czytelnik przeczyta w nim o rozwoju product placementu od początku lat 30 poprzedniego wieku, aż do chwili obecnej. Pierwszy rozdział zawiera również informacje na temat teorii product placementu, czyli zakresu działania, budowy, środków przekazu, jak i różnic pomiędzy zwykłą reklamą telewizyjną, a ogólnie pojętym product placementem. Drugi rozdział to kontynuacja podejścia teoretycznego do zagadnienia product placementu. W tym rozdziale jednak pokazane są rodzaje product placementu, jak i koszty i zyski, które z niego wynikają. Lokowanie produktów jest przede wszystkim zabiegiem marketingowym, a dopiero potem artystycznym, stąd ekonomiczne podejście do aspektu product placementu. W tym rozdziale skategoryzowano product placement ze względu na cel, charakter, przedmiot oraz sposób prezentacji produktu. Przedstawiono także skuteczność product placementu biorąc pod uwagę dwa aspekty: techniczno-organizacyjne oraz psychologiczno-marketingowe. Product placement nie jest wykorzystywany jedynie w filmach fabularnych. Swoim zasięgiem obejmuje o wiele większy zakres. Produkty lokuje się w programach telewizyjnych, serialach, a nawet grach komputerowych - product placement stanowi ich integralną część. Trzeci rozdział pracy obejmuje praktyczne spojrzenie na wymienione obszary. Znajduje się w nim opis i analiza przykładów product placementu w kinie polskim i zagranicznym, a także innych mediach. Pozwala to zobaczyć, jak teoria funkcjonuje w praktyce.