Abstract:
Niniejsza praca jest poświęcona zagadnieniu kultury oddziałującemu na zachowanie
konsumentów podczas procesu zakupu. Tematyka pracy obejmuje teorię związaną z konsumpcją, opisuje zachowania nabywców oraz czynniki wpływające na ich zachowania
konsumpcyjne. Przedstawia także pojęcie kultury oraz różnice kulturowe dzielące
mieszkańców różnych państw. W pracy podjęto próbę określenia jak kultura wpływa na
sposób podejmowania przez człowieka decyzji, szczególnie tych związanych z procesem
zakupu produktu.
Celem pracy jest analiza pojęcia kultury oraz próba zrozumienia wybranych zachowań
mieszkańców wywodzących się z różnych kultur. Do praktycznego celu pracy należy
zbadanie wybranych wymiarów kultury zaproponowanych przez G. Hofstede i F.
Trompenaarsa oraz badanie zachowań konsumpcyjnych mieszkańców wybranych państw.
Autorka usiłuje udowodnić, że kraj pochodzenia wpływa na sposób w jaki konsumenci biorą
udział w procesie zakupu. Z przeprowadzonych badań można wysnuć następujące wnioski. Próba okazała się
zbyt mała, aby można mówić o uogólnieniu przeprowadzonych badań własnych. Z
przeprowadzonych badań wynika, że istnieje wiele podobieństw kulturowych, pomiędzy
badanymi państwami uważnymi za indywidualistyczne (Hiszpania i Niemcy), a krajami
kolektywistycznymi (Chiny).