Praca obejmuje problematykę dotyczącą wpływu opakowania na postawy
i zachowania nabywców.
W części teoretycznej praca zawiera rozważania na temat opakowania i jego wpływu
na postawy i zachowania konsumentów, a także zawiera kompendium wiedzy na temat zmian
decyzji zakupowych konsumentów.
Badaniami objęto klientów dwóch sklepów samoobsługowych: „Milea” i „Delikatesy
Centrum” znajdujących się w miejscowości Rytro. Badanie przeprowadzono w grudniu
2010 r. i posłużono się metodą ankietową.
Badanie potwierdziło, że opakowanie produktu wpływa na zachowania konsumentów
oraz jest w stanie zmienić ich decyzje zakupowe. Informacje zawarte na opakowaniu stanowią
podstawowe źródło informacji o produkcie. Kupujący lubią estetyczne opakowania, ale jest to
dla nich mniej ważne przy zakupie artykułów codziennego użytku. Badanie jednoznacznie
potwierdza, że rozmiar opakowania produktów spożywczych ma znaczenie dla nabywców,
ponieważ kupują produkty w takich opakowaniach, które zaspokajają ich potrzeby.
Możliwość ponownego zamknięcia opakowania, to cecha, którą nabywcy sobie najbardziej
upodobali. Stwierdzono też, że pod wpływem opakowania, konsumenci dokonują zakupów
nieplanowanych produktów. Konsumenci są też w stanie dopłacić do produktu, jeżeli jego
opakowanie chroni towar przed zniszczeniem. Według klientów, opakowanie wyróżniające
się na półce zawiera drogi produkt, ale innowacyjny i wart zainteresowania. Większość
konsumentów twierdzi, że nie kupiłaby produktu, którego opakowanie nie wzbudzałoby
zaufania. Jak wynika z badania, konsumenci przy wyborze produktów nie zwracają uwagi na
to, czy opakowanie jest przyjazne środowisku.
My bachelor essay includes many aspects of the influence of the packing of the
product on the attitude of the customers.
The research is done on two brands of self service shops “Milea” and “Delikatesy
Centrum” located in Rytro village. The research took place in December 2010 by using
a questionnaire method.
In theoretical part the essay contains contemplation about packing and it’s influance
on costumers attitude and behavior and also is compendium of knowledge about changes of
their shopping decision.
The research confirmed that package affects buyers behavior and is able to change
their shopping decision. Information put on the wrapping contains the basic information about
the product. Shoppers prefer aesthetic packing but it is less important for daily use products.
The questionnaire confirms that the size of food products is important for the buyers because
they purchase goods in package which satisfy their needs. The possibility of multiple closing
and opening the product is the most appreciated feature of all. It is also proved that the
wrapping impacts on costumers to do unplanned shopping. Clients are able to pay more for
product with packing which secure the goods. According to customers, products with
distinctive package are expensive but innovative and worth interest. Most of the respondents
say they will not buy goods with packing which does not gain confidence. Due to the
questionnaire, while shopping costumers does not care whether the packing
is environmentally friendly.