Celem mojej pracy w jej aspektach merytoryczno-metodologicznych jest zgromadzenie
informacji dotyczących metod twórczego rozwiązywania problemów oraz ich praktycznego
wykorzystania przez przedsiębiorstwa działające w branży rozlewniczej. W dalszej części
poddałam ocenie stopień wdrażania uzyskanych rozwiązań oraz rolę, jaką wdrożone
rozwiązania stanowią. Badanie empiryczne przeprowadziłam metodą ankietową, w dniach 6-10 grudnia 2010 roku, na terenie gmin Krynica-Zdrój oraz Muszyna. Próba badawcza objęła 10 przedsiębiorstw z wyżej wymienionego terenu, działających w branży rozlewniczej.
Wyodrębnione one zostały metodą nielosową, zastosowałam dobór celowy. Wyniki badania
pozwoliły mi uzyskać następujące wnioski. Wszystkie przedsiębiorstwa znają, co najmniej
dwie metody twórczego rozwiązywania problemów. Znaczna część firm stosuje przynajmniej
jedną metodę/technikę z pośród wszystkich im znanych. Pozyskane rozwiązania, w wyniku
metodycznego podejścia do problemów z wykorzystaniem metod heurystycznych zostają
wdrażane. Rozwiązania te pozwalają zdobyć przewagę konkurencyjną poprzez ich
innowacyjność i oryginalność. Podsumowując mogę stwierdzić, że stosowanie metod/technik
twórczego rozwiązywania problemów jest bardzo pomocne w prowadzeniu działalności
gospodarczej.
The aim of my work in its substantive and methodological aspects is to gather
information on the methods of creative problem solving and their practical use by the
companies operating in the bottling industry. In the further part of the assessment I evaluated
the degree of implementation of obtained solutions and the role that solutions are
implemented. I conducted an empirical research by a survey method, on 6-10 December
2010, in the area of two communities of Muszyna and Krynica-Zdrój. The research sample
encompassed 10 companies in the above-mentioned area, operating in the bottling industry.
The companies were extracted by a non-random method, I applied purposeful selection. The
results of the study allowed me to obtain the following conclusions. All the companies are
familiar with at least two ways of creative problem solving. Large part of the companies use at least one method / technique among all the known. Obtained solutions, as a result of a
methodical approach to problems using heuristic methods are implemented. These solutions
allow to gain a competitive advantage through their innovation and originality. In conclusion,
I can state that the use of methods / techniques of creative problem solving is very helpful in
doing business.