W pracy poruszono kwestie odbioru przekazu reklamowego przez konsumentów
w oparciu o analizę reklam odzieży i perfum. W pracy dokonano przeglądu literatury
z zakresu reklamy, komunikacji marketingowej a także psychologii i zachowań
konsumenckich. Realizując cel pracy przeprowadzono badania na grupie sześćdziesięciu
osób w różnych przedziałach wiekowych, zamieszkujących miasta i wsie. Grupa ta
podzielona została ze względu na płeć po trzydzieści kobiet i trzydziestu mężczyzn.
Zweryfikowano postawione hipotezy badawcze i wyciągnięto wnioski. Na podstawie
zrealizowanych badań stwierdzić można, że wiek i miejsce zamieszkania konsumentów ma
wpływ na sposób postrzegania reklam a szczególnie, na ocenę wykorzystania motywów
erotycznych w reklamie. Istotne znaczenie dla konsumentów ma kolorystyka w reklamie.
Badania dowiodły, że większość konsumentów preferuje reklamy kolorowe od czarnobiałych.
Wpływ na decyzje dotyczące preferencji reklam ma płeć respondentów. Z badań
wynika, iż konsumenci preferują oglądanie reklam, w których nadawcą przekazu jest osoba
o przeciwnej do ich płci.
The work was devoted to analyze how consumers perceive advertisements on the basis
of adverts of clothes and perfumes. To achieve an objective, a survey was conducted among
sixty people from different age groups, living in villages and cities. The questioned group was
divided in accordance with the gender; thirty women and thirty men.
The research hypotheses were examined and conclusions were reached. The study
proved that consumers’ age and background have a great influence on the way people
perceive advertisements, especially sexual elements. Moreover, colours in adverts have a
significant meaning for customers. The research illustrates that the majority of consumers
prefers colourful adverts to black and white ones. The age of respondents also influences
decision-making process. The study shows that people prefer to watch advertisements, in
which the sender of communication is a person of opposite sex to theirs.