Abstract:
Celem tej pracy jest przedstawienie, jaki wpływ ma reklama na zachowania
nabywców na rynku. Reklama odgrywa w naszym życiu ogromną rolę. Analiza zachowań konsumentów
dowodzi, że nie zawsze ich zachowanie jest rezultatem świadomych aktów wyboru, często
bowiem są wynikiem reakcji na określone sytuacje lub czynniki zewnętrzne. Każdy
konsument w danej chwili znajduje się w określonej sytuacji, do której musi się dostosować,
choć niejednokrotnie jest to uciążliwe i sprawia wiele trudności. Z tego właśnie powodu
powinien on podejmować decyzje, które w jego mniemaniu są najbardziej słuszne. Reklama celowo manipuluje umysłem konsumentów poprzez oddziaływanie
na ich podświadomość aby wywrzeć w ten sposób wpływ na ich zachowanie. Podstawowym
zadaniem jakie ma do spełnienia reklama jest pozyskiwanie konsumentów oferując
im produkt aktualnie pojawiający się na rynku. Dąży do celu przekonując, że warto
go zakupić, ponieważ jest on najlepszy i jedyny w swoim rodzaju. Komunikat reklamowy
w różny sposób oddziaływuje na odbiorcę. Jedni reagują bardzo szybko, impulsywnie,
w ciągu kilku minut podejmują decyzję o zakupie w przekonaniu, że nabyty produkt jest
waśnie tym, którego akurat potrzebowali. Inni natomiast potrzebują na to dużo więcej czasu.
Ich decyzja o zakupie jest dokładnie przeanalizowana i przemyślana.
Nie można jednak twierdzić, że reklama jest bezużyteczna i zupełnie niepotrzebna.
To właśnie ona dostarcza nam informacji na temat naszych potrzeb i podpowiada sposób
w jaki można je zaspokoić. Dzięki reklamie, możemy nauczyć się określonych informacji
o nowym produkcie, a przede wszystkim łatwiej postrzegamy, zapamiętujemy i odtwarzamy
informacje, do których nasz stosunek jest pozytywny, tzn. są one związane z naszymi
oczekiwaniami, potrzebami, czy wymaganiami.