Niniejsza praca porusza tematykę języka wykorzystywanego do walki o władzę w polityce.
Na podstawie wybranych materiałów wyborczych dotyczących kampanii prezydenckiej 2010
dokonano analizy języka używanego przez polityków. Wybrano do tego celu ostatnią
kampanię prezydencką, ponieważ odbywała się ona w szczególnych warunkach. Odbyła się
ona wcześniej niż planowano z powodu katastrofy samolotu rządowego w Smoleńsku.
Ponadto w czasie jej trwania Polskę nawiedziła ogromna powódź. Te czynniki sprawiły, że
w czasie kampanii wyborczej język polityków był niezwykle bogaty i pełen różnych
zabiegów mających na celu pozyskanie zwolenników.
Do analizy tej wykorzystano dostępną w Internecie dokumentację w postaci spotów
wyborczych, nagrań z wystąpień i przemówień oraz udzielonych wywiadów. Język używany
w wybranym materiale został poddany wnikliwej analizie, w celu znalezienia w nim
elementów propagandy, perswazji, manipulacji językowej i innych zabiegów językowych.
Przeprowadzona analiza wykazała, że politycy wbrew pozorom, nie używają języka prostego.
Ich wypowiedzi obfitują niemal w każdym przypadku w elementy perswazyjne
i manipulacyjne. Nieco rzadziej prezentują swoimi słowami lub działaniami propagandę. I co
najważniejsze- działania te są skuteczne, co potwierdzają sondaże.
This thesis concerns the aspects of the language used in the struggle for the political power.
The analysis of the language used by the politicians on the basis of chosen election materials
on the presidential campaign of 2010 was conducted. The last presidential campaign was
selected due to the fact that it took place under special circumstances. It had been held earlier
than planned because of the government's plane crash in Smolensk. Additionally, during the
election campaign, a huge flood took place in Poland. These factors meant that during the election campaign, a very rich and full scope of different means was applied in order to attract
the voters.
The available online documentation such as the election commercials, recordings of lectures
and speeches and interviews has been studied. The language used in the selected material has
been thoroughly evaluated in order to find the elements of propaganda, persuasion,
manipulation of language and the other means.
The analysis showed that the politicians do not use the simple language, in contradiction to
what might have been assumed. Their speeches abound in the elements of persuasion and
manipulation in almost every case. They less frequently use their own words and the actions
propaganda. What is the most important, is the fact that these actions are effective, which is
confirmed by the surveys.