Język jako instrument walki o władzę - analiza materiałów wyborczych na przykładzie kampanii prezydenckiej 2010

WSB-NLU Repository

Show simple item record

dc.contributor.advisor Ujwary-Gil, Anna
dc.contributor.author Małek, Emilia
dc.date.accessioned 2017-05-10T10:24:52Z
dc.date.available 2017-05-10T10:24:52Z
dc.date.issued 2011-02-16 14:00:59
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11199/9833
dc.description.abstract Niniejsza praca porusza tematykę języka wykorzystywanego do walki o władzę w polityce. Na podstawie wybranych materiałów wyborczych dotyczących kampanii prezydenckiej 2010 dokonano analizy języka używanego przez polityków. Wybrano do tego celu ostatnią kampanię prezydencką, ponieważ odbywała się ona w szczególnych warunkach. Odbyła się ona wcześniej niż planowano z powodu katastrofy samolotu rządowego w Smoleńsku. Ponadto w czasie jej trwania Polskę nawiedziła ogromna powódź. Te czynniki sprawiły, że w czasie kampanii wyborczej język polityków był niezwykle bogaty i pełen różnych zabiegów mających na celu pozyskanie zwolenników. Do analizy tej wykorzystano dostępną w Internecie dokumentację w postaci spotów wyborczych, nagrań z wystąpień i przemówień oraz udzielonych wywiadów. Język używany w wybranym materiale został poddany wnikliwej analizie, w celu znalezienia w nim elementów propagandy, perswazji, manipulacji językowej i innych zabiegów językowych. Przeprowadzona analiza wykazała, że politycy wbrew pozorom, nie używają języka prostego. Ich wypowiedzi obfitują niemal w każdym przypadku w elementy perswazyjne i manipulacyjne. Nieco rzadziej prezentują swoimi słowami lub działaniami propagandę. I co najważniejsze- działania te są skuteczne, co potwierdzają sondaże. pl
dc.description.abstract This thesis concerns the aspects of the language used in the struggle for the political power. The analysis of the language used by the politicians on the basis of chosen election materials on the presidential campaign of 2010 was conducted. The last presidential campaign was selected due to the fact that it took place under special circumstances. It had been held earlier than planned because of the government's plane crash in Smolensk. Additionally, during the election campaign, a huge flood took place in Poland. These factors meant that during the election campaign, a very rich and full scope of different means was applied in order to attract the voters. The available online documentation such as the election commercials, recordings of lectures and speeches and interviews has been studied. The language used in the selected material has been thoroughly evaluated in order to find the elements of propaganda, persuasion, manipulation of language and the other means. The analysis showed that the politicians do not use the simple language, in contradiction to what might have been assumed. Their speeches abound in the elements of persuasion and manipulation in almost every case. They less frequently use their own words and the actions propaganda. What is the most important, is the fact that these actions are effective, which is confirmed by the surveys. pl
dc.language.iso pl pl
dc.rights licencja niewyłączna
dc.subject język pl
dc.subject władza pl
dc.subject wybory pl
dc.subject walka pl
dc.subject propaganda pl
dc.subject manipulacja językowa pl
dc.subject perswazja pl
dc.subject analiza pl
dc.subject language pl
dc.subject power pl
dc.subject election pl
dc.subject fight pl
dc.subject manipulation of language pl
dc.subject persuasion pl
dc.subject analysis pl
dc.title Język jako instrument walki o władzę - analiza materiałów wyborczych na przykładzie kampanii prezydenckiej 2010 pl
dc.title.alternative Language as a tool in the fight for power - an analysis of election materials based on 2010 presidential campaign pl
dc.type bachelorThesis pl
dc.date.updated 2017-01-09T09:53:39Z


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search WSB-NLU Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics

Info