Abstract:
W pracy ukazano wpływ na wyniki firm eksportowych wywierany przez
wahania kursu walut. Pokazano również sposoby zabezpieczania się przed ryzykiem
walutowym. Na koniec przedstawiono jak prawdziwe firmy z różnych branży podchodzą
do eksportu.
Hipoteza pracy brzmi: Stosowanie nowoczesnych metod zarządzania ryzykiem
walutowym i strategii eksportowych pozwala na rozwój firmy i jej ekspansję na
rynkach międzynarodowych. Przedsiębiorstwo, które działa (lub zamierza działać) na rynkach zagranicznych,
globalnych, spotyka się ze znacznie większym ryzykiem niż w działaniach na rynku
krajowym. Wynika to m.in. z odrębności przepisów prawa, różnicy walut, często
czynnika kulturowego, poziomu rozwoju gospodarczego, technologicznego itp. Z tych
względów szczególnego znaczenia nabierają badania rynków globalnych. Bez ich
prawidłowego przygotowania i realizacji nie da się przygotować strategii eksportu na
tych rynkach, a działania firmy są narażone na duże i często zbędne ryzyko. W
strukturze komórki eksportowej koncernu, musi więc być wyodrębniona jednostka
zajmująca się systematycznym przygotowywaniem i przeprowadzaniem badań,
początkowo strukturalnych i przynajmniej częściowo badań koniunkturalnych. Tak jak
odbywa się to np. w ZUGiL S.A. Skomplikowane badania prowadzone na
reprezentatywnych próbach ostatecznych nabywców powinny wykonywać
wyspecjalizowane agencje lub być w gestii zagranicznych partnerów.