Niniejsza praca poświęcona została problematyce zachowań konsumentów na rynku
zakupów internetowych oraz postaw i motywów mających wpływ na podejmowanie decyzji
dotyczącej sposobu dokonywania zakupów w internecie.
W pracy została wykorzystana analiza źródeł wtórnych, za pomocą których zostało
przeanalizowane zjawisko zakupów internetowych oraz na potrzeby pracy przeprowadzono
w grudniu 2010 roku badania metodą ankietową. Badaniami zostali objęci konsumenci sklepu
spożywczo-przemysłowego w Gródku nad Dunajcem oraz klienci supermarketu Intermarche
w Nowym Sączu.
W trakcie badań dokonano identyfikacji zachowań nabywczych podczas dokonywania
zakupów w internecie oraz rozpoznano postawy i opinie konsumentów na temat zakupów
internetowych.
Z badań wynika, że dla niektórych konsumentów zakupy przez internet
to codzienność. Jest to przyczyną zmian w przyzwyczajeniach konsumentów, dla których
zakupy w sieci stają się powszechnym sposobem kupowania niektórych produktów.
Stwierdzono również, że ludzie wybierają zakupy przez internet ze względu na niższe
ceny niż w sklepach tradycyjnych oraz ze względu na wygodę. Badani konsumenci twierdzą
także, że dokonują zakupów w internecie ponieważ sieć daje szerszy wybór asortymentu oraz
kupowanie przez internet pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze.
Internet zmienił styl zachowania konsumentów jeżeli chodzi o sposób dokonywania
zakupów. Coraz częściej nabywcy rezygnują z tradycyjnych form zakupu na rzecz zakupów
internetowych.
The work is devoted to describe consumers’ behaviours on the online shopping
market, and to present attitudes and motives, which influence decision-making model while
doing shopping online.
The work is based on the analysis of secondary sources, which were used to analyse
the phenomenon of online shopping. In December 2010, a questionnaire was conducted
among the customers of the grocery in Gródek nad Dunajcem and Intermarche supermarket
in Nowy Sącz.
During the research purchasing behaviours while doing shopping in the Internet and
consumers’ attitudes and opinions about online shopping were identified.
The research shows that for some consumers online shopping is an everyday reality.
This influences consumers’ behaviours and shopping in the internet becomes a common way
to purchase some products.
Furthermore, it was proved that people choose online shopping due to lower prices
than in traditional stores and because of the convenience. The respondents of the
questionnaire state that they purchase in the Internet because there is a greater choice and
while shopping online they can save time and money.
Internet has changed the styles of consumers’ behaviours. What is more, a great
number of people decides not to purchase goods in a traditional way but tries to buy online.