This following research aims to evaluate the actual importance of the process of establishing
business cooperation. It analyzes existing academic papers on the topic and will contrast them
with case studies of the University of Rzeszów, the University of Information Technology and
Management in Rzeszów and Rzeszów City Council. The basis for the research is Literature
Review chapter which provides essential theoretical information about the process of
establishing business relationships. The primary research gathered qualitative and quantitative
data. The results of the research were analyzed by comparing them with the theories presented
in the Literature Review chapter. The study concluded that the process of establishing
relationships, as the one that includes consideration of relationships motives and their
disadvantages, the decision to build a relationship, the process of partner selection and other
key elements, is the crucial part of the complex process of business relationships management
as well as it is a highly important part of all companies’ operations. The study finishes with a
list of the research limitations and some suggestions how the future research could be
improved.
Celem niniejszej pracy dyplomowej jest ocena rzeczywistego znaczenia nawiązywania
współpracy biznesowej. Aby osiągnąć ten cel, przeanalizowana zostanie ocena kooperacji
między firmami w świetle istniejących teorii, a także na przykładzie wybranych trzech
instytucji: Uniwersytetu Rzeszowskiego, Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania
z siedzibą w Rzeszowie oraz Urzędu Miasta Rzeszowa.
Rozdział teoretyczny wyjaśni pojęcia charakterystyczne dla obszaru budowania relacji
biznesowych, omówi główne kroki nawiązywania współpracy, a także przedstawi teoretyczną
ocenę kooperacji między firmami tworząc listę najważniejszych korzyści, barier i zagrożeń
współpracy między organizacjami. Lista ta porównana zostanie z wynikami
przeprowadzonego badania empirycznego, co będzie miało na celu uzyskanie informacji o tym, które z motywów i zagrożeń wskazanych przez teoretyków są istotne dla osób
zajmujących się relacjami biznesowymi w praktyce. Badanie zakończy się wnioskami
zbieżnymi z teorią przedstawioną w rozdziale Literature Review potwierdzając kluczowe
znaczenie relacji biznesowych dla działalności przedsiębiorstw. Na zakończenie pracy
przedstawione zostaną sugestie dotyczące dalszych badań nad procesem budowania relacji
biznesowych.