Główną kwestią merytoryczną omawianej pracy jest ocena poziomu wykorzystania
systemów informatycznych oraz bankowości elektronicznej przez polskie banki. Dla
dokonania tej oceny, analizie poddany został proces informatyzacji w Banku
Spółdzielczym w Łososinie Dolnej.
Na podstawie dokumentacji prześledzony został proces komputeryzacji badanego
banku, dokonano tabelarycznej analizy porównawczej systemów informatycznych oraz
oferty bankowości elektronicznej Banku Spółdzielczego w Łososinie Dolnej oraz dwóch
innych banków działających na lokalnym rynku. Przeprowadzono tez analizę od strony
procesowej i zbadano wpływ komputeryzacji na podstawowe procesy mające miejsce w
tym banku.
Rezultaty jakie otrzymano z przeprowadzonych badań pozwoliły na wyciągnięcie
pewnych wniosków. Mianowicie wyniki analiz potwierdziły to, iż poziom zaawansowania
informatycznego Banku Spółdzielczego w Łososinie Dolnej jest niski i w znacznym
stopniu odbiega od konkurencyjnych banków funkcjonujących na lokalnym rynku.
Wyszczególniono również przyczyny i czynniki mające wpływ na tak sprawne
funkcjonowanie Banku Spółdzielczego w Łososinie Dolnej pomimo jego „zacofania”
informatycznego i ubogiej oferty bankowości elektronicznej.
The essential issue of this study is to assess the level of use of the computer and home
banking systems by Polish banks. In order to carry out the evaluation, the process of
computerization in the Bank Spółdzielczy in Łososina Dolna has been subjected to
analysis.
On the bases of collected documentation, the process of computerization of the bank
has been traced. The survey has been carried out by means of a tabular comparative
analysis of the computer and home banking systems of Bank Spółdzielczy in Łososina
Dolna, and two other banks operating on the local market. Moreover, the analysis of the
influence of the level of computerization on the fundamental processes, taking place in
this bank, has been conducted.
The data obtained from the study made it possible to draw certain conclusions.
Namely, the analytical results confirmed that the advancement of the Information
Technology systems in the bank in Łososina is low in comparison to other competing
banks, operating on the local market. Furthermore, in spite of the bank “computer systems
backwardness” and its poor offer of home banking deals, all the main reasons and factors,
causing very effective functioning of the bank, have been specified.