Abstract:
Celem pracy jest zaprezentowanie korzyści wynikających z doskonalenia zarządzania jakością w firmie FRANKO. W rozdziale pierwszym przedstawiono definicje małego i średniego przedsiębiorcy, jak również kryteria klasyfikacji przedsiębiorstw. Zilustrowana została rola jaką pełni sektor MSP we współczesnej gospodarce rynkowej oraz wyjaśniono wspólnotową definicję MSP, która obowiązuje w krajach UE od 1 stycznia 2005 r. Rozdział drugi w całości poświęcony został polityce zarządzania jakością. Przedstawione zostały pozytywne strony stosowania zasad TQM-u oraz zagrożenia wynikające z ich braku. Ponadto przedstawione zostały postaci prekursorów w zarządzaniu na świecie, jak również zaprezentowano metody i narzędzia stosowane w prowadzeniu polityki jakości. W trzecim rozdziale przedstawiono opis przypadku firmy handlowo – usługowej „FRANKO”. W czwartym rozdziale zamieszczono analizę, wdrażanie, pozyskiwanie, koszty i korzyści jakie niesie ze sobą polityka jakości w MSP na przykładzie wybranej firmy. Prezentacji został poddany aspekt polityki zarządzania jakością w przedsiębiorstwie widziany oczyma klientów. Reasumując, można
przedstawić stwierdzenie, iż jakość wymaga zarówno od pracowników, jaki od naczelnego
kierownictwa często zmiany nastawienia do myślenia oraz sposobu dotychczas wykonywanej
pracy. Polityka jakości jaką stosuje
analizowane przedsiębiorstwo jest oparta o przepisy Dobrej Praktyki Produkcyjnej i Dobrej
Praktyki Higienicznej. Posiada również wprowadzony i stosowany system HACCP.
Przedsiębiorca stara się zarządzać swoją firmą racjonalnie, ponieważ zdaje sobie sprawę z
faktu, iż od polityki jaką prowadzi zależy ekspansywność, efektywność oraz sukces firmy.