Abstract:
Głównym celem pracy jest rozpoznanie szeregu narzędzi wspomagających
kreowanie marki. Celem praktycznym jest wykreowanie strategii wprowadzenia na rynek
nowej marki dla firmy „Polsmrek”. Koncepcja ta obejmuje: projekt nowego produktu i
identyfikatorów marki, a następnie zbudowanie narzędzi pozwalających na wprowadzenie
marki na rynek.
Autorka pracy stara się udowodnić, iż kreowanie marki niesie za sobą szereg
korzyści dla przedsiębiorstw, wpływa na ich rozpoznawalność i wspomaga kreowanie pozycji
konkurencyjnej w otoczeniu.
Praca składa się z czterech rozdziałów. Dwa pierwsze są teoretyczne, dwa pozostałe
– empiryczne. Pierwszy rozdział przybliża czytelnikowi zagadnienie marki: jej definicję,
cechy, funkcje i typologię. Wymienia korzyści, jakie niesie za sobą marka dla
przedsiębiorców i konsumentów oraz wyznaczniki wpływające na jej siłę. Prezentuje także
strategię budowania marki, a następnie definiuje narzędzia wspomagające właściwe nią
zarządzanie.
Rozdział drugi opisuje szczegółowo rynek odzieżowy i znaczenie marki dla tego
sektora. Zawiera definicję tego rodzaju rynku w ujęciu modelowym. Przedstawia również
charakterystykę rynku odzieżowego w Polsce – wymienia jego największe podmioty i
przedmioty.
W rozdziale trzecim analizie została poddana firma „Polsmrek”. Jest to
przedsiębiorstwo odzieżowe zajmujące się produkcją eleganckich ubrań męskich. Rozdział
przedstawia historię rozwoju firmy od momentu jej powstania do dnia dzisiejszego. Zawiera
również opis środowiska zewnętrznego firmy: jej dostawców, odbiorców oraz największych konkurentów. Analizie poddane zostały także narzędzia marketingu mix, którymi posługuje
się firma.
Ostatni, czwarty rozdział zawiera plan strategii wprowadzenia na rynek marki
„Kerdo” dla firmy „Polsmrek”. Przedstawia szczegółowy projekt nowego produktu –
garnituru – będącego podłożem do kształtowania nowej marki. Opisuje propozycje
identyfikatorów marki – nazwę, logo i kolorystykę oraz elementy jej identyfikacji wizualnej.
W rozdziale tym wyszczególnione zostały również pozostałe narzędzia marketingu mix
ułatwiające wprowadzenie na rynek nowej marki, jakimi są promocja, polityka cenowa i
dystrybucja. Część teoretyczna pracy została napisana w oparciu o literaturę z zakresu
zarządzania i marketingu, ekonomii oraz danych z roczników statystycznych. Część
empiryczna powstała na podstawie materiałów wewnętrznych firmy „Polsmrek” jak również
dyskusji z prezesami i księgową tej firmy.