Abstract:
Niniejsza praca ma na celu projekt, implementację oraz opis systemu bazodanowego wspierającego obsługę biblioteki. Pierwszym etapem tych prac jest zdefiniowanie obszaru działania, a więc wymogów jakie musi spełniać tworzona aplikacja. Na te czynności składa się kilka etapów, opisanych w poszczególnych rozdziałach: 1) Wybór technologii, w ramach której postępować będą prace implementacyjne. 2) Projekt poszczególnych tabel, wchodzących w skład bazy danych, zdefiniowanie w nich kluczy głównych oraz relacji między nimi. 3) Sprecyzowanie przypadków użycia systemu, poszczególnych ról użytkowników i wymagań przyszłej aplikacji. 4) Projekt interfejsu graficznego tzw. GUI (ang. Graphical User Interface), który umożliwi użytkownikom interakcje z aplikacją oraz pozwoli na prezentację i modyfikację danych przechowywanych w bazie. Praca składa się ze wstępu, zakończenia i trzech rozdziałów. W pierwszym przedstawiono charakterystykę systemów bazodanowych. Przeanalizowano budowę systemu tego typu, rodzaje interakcji między poszczególnymi składowymi, zdefiniowano pojęcie relacyjnych baz danych oraz technologię aplikacji jednostanowiskowych pod kątem charakterystyki języka c#. Rozdział drugi jest bezpośrednim opisem fazy projektowania systemu. Za pomocą diagramów UML oraz słownych opisów przypadków użycia systemu zdefiniowany został problem, który w dalszej fazie został poddany implementacji. Opisano w nim między innymi wymagania funkcjonalne i niefunkcjonalne, przedstawiony projekt bazy danych, sposób działania aplikacji oraz opis implementacji najważniejszych modułów. Ostatni, trzeci rozdział zawiera opis gotowego rozwiązania oraz poszczególnych etapów fazy implementacji. Zaprezentowano ostateczną strukturę systemu, wygląd i funkcjonalności poszczególnych elementów interfejsu użytkownika, architekturę projektu C#, a także budowę bazy i sposób umiejscowienia poszczególnych informacji. W podsumowaniu przedstawiono wnioski końcowe, ocenę zaprojektowanego systemu oraz możliwości jego dalszej rozbudowy.