Artykuły naukowe (Inst. SP)
Stały URI dla kolekcji
Przeglądaj
Przeglądaj Artykuły naukowe (Inst. SP) wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 164
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Zanurzenie dowodem wiary(1989) Mędzelowski, TadeuszDla baptystów „wyznanie wiary” jest przede wszystkim procesem. Chcąc być przyjętym do zboru trzeba wyznać publicznie swoją wiarę w Jezusa Chrystusa i przyjąć chrzest przez zanurzenie w wodzie. Jako elementy drogi zbawienia Baptyści wymieniają usprawiedliwienie z wiary przez ofiarę Jezusa Chrystusa, odrodzenie do nowego życia i codzienne uświęcenie. Artykuł omawia historię historie doktrynę i kult Kościoła Chrześcijan Baptystów z uwzględnieniem Zboru w Tarnowie.Pozycja Kazania od drzwi do drzwi(1989) Mędzelowski, TadeuszArtykuł omawia trzecie pod względem liczby wyznawców działające w Polsce wyznanie jakim są Świadkowie Jehowy.Pozycja Następcy Wesley’a w Tarnowie(1989) Mędzelowski, TadeuszZałożyciel Kościoła Ewangelicko – Metodystycznego Jan Wesley był duchownym Kościoła Anglikańskiego. Jest więc metodyzm ruchem po reformacyjnym, który organizacyjnie wyłonił się z Kościoła Anglikańskiego na fali przebudzenia i odrodzenia religijnego do którego doszło w 1784 roku. Artykuł omawia historię metodyzmu jego doktrynę i początki w Polsce, a także historię zboru w Tarnowie.Pozycja Siódmy dzień tygodnia(1989) Mędzelowski, TadeuszPierwszy Zbór kościoła Adwentystów Dnia Siódmego na terenie Tarnowa założony został w Zbylitowskiej Górze w roku 1934 w mieszkaniu S. i A. Dychtoniów. Tam odbywały się spotkania do roku 1947. Pierwszym starszym zboru był Stanisław Pękala. Od 1947 do 1985 roku Adwentyści z Tarnowa i okolic spotykali się w kaplicy Kościoła Metodystycznego w Tarnowie. Od 1985 roku mają swój Dom Modlitwy w Tarnowie przy ulicy Sokoła 11. Artykuł omawia historię adwentyzmu na ziemiach polskich z uwzględnieniem Tarnowa, a także kult i doktrynę tego wyznania.Pozycja Kościół Polski(1990) Mędzelowski, TadeuszKościół Polskokatolicki narodził się nie w kraju macierzystym, lecz w Stanach Zjednoczonych, w wyniku sporów w Kościele katolickim wśród Polonii amerykańskiej w XIX wieku. Przyczyną były konflikty z księżmi pochodzenia irlandzkiego i niemieckiego, którzy nie rozumieli zwyczajów i problemów polskich emigrantów. Wierni Kościoła Polskokatolickiego wyznają katolickie prawdy wiary zawarte w Piśmie Świętym i tradycji apostolskiej interpretowanej przez Ojców kościoła, sobory Ekumeniczne I tysiąclecia i własne Synody Ogólnopolskie. Artykuł omawia historię Kościoła, jego działalność w Polsce i historię parafii w Tarnowie.Pozycja Zwiastun Chrystusowej Epifanii(1990) Mędzelowski, TadeuszŚwiecki Ruch Misyjny Epifania jest jednym z odłamów ruchów badackich. Greckie słowo epiphaneia oznacza „objawienie się” w szczególności objawienie się bóstwa odkupiciela. Artykuł omawia historię powstania tego wyznania na ziemiach polskich i Zboru w Tarnowie, a także doktrynę tego Ruchu.Pozycja Wizja Mormona(1990) Mędzelowski, TadeuszAutor w swoim artykule pokazuje jak doszło do założenia Kościoła Jezusa Chrystusa Świętych Dni Ostatnich – Mormonów. Przedstawia historię wyznania w Stanach Zjednoczonych i w Polsce a także założenia doktrynalne tego wyznania.Pozycja Bractwo Różokrzyżowców(1991) Mędzelowski, TadeuszPełna nazwa tej Wspólnoty Religijnej brzmi Lectorium Rosicrucianum (Międzynarodowa Szkoła Złotego Różokrzyża). Ruch ten odwołuje się do tradycji różokrzyża. Artykuł omawia historię i doktrynę tego Ruchu.Pozycja Kościół ewangeliczno-metodystyczny(1991) Mędzelowski, TadeuszW tytule artykułu wkradł się błąd. Jest Kościół Ewangeliczno – Metodystyczny, a powinno być Ewangelicko – Metodystyczny. Metodyści za postawę i jedyny autorytet w sprawach wiary przyjmują Pismo Święte, apostolskie wyznanie wiary oraz zasady ewangeliczne chrześcijaństwa pierwszych trzech wieków nowej ery. Artykuł omawia historię Kościoła w Polsce oraz Zboru w Tarnowie do 1991 roku.Pozycja Kościół Ewangelicko-Augsburski(1991) Mędzelowski, TadeuszWażną datą związaną z powstaniem Kościoła Ewangelicko – Augsburskiego nawiązującego do nauk Lutra był rok 1530, kiedy to Marcin Luter, Filip Melanchton i inni teolodzy przedstawili na sejmie w Augsburgu swoje „wyznanie wiary”. Tezy Marcina Lutra dotarły do Polski już w roku 1518. Artykuł omawia historię luteranizmu na ziemiach polskich jak też doktrynę Kościoła Ewangelicko – Augsburskiego.Pozycja Świątynia Trapezoidu – czyli Kościół Szatana(1992) Mędzelowski, TadeuszKoniec lat sześćdziesiątych XX wieku przyniósł kolejną falę zainteresowania diabelstwem. Diabeł to nazwa wywodząca się z greckiego „diabolo” oszczerca, najwyższy duch zła, przeciwnik Boga i wróg ludzi. Artykuł omawia doktrynę, symbole i ceremoniał Kościoła Szatana.Pozycja Misja Czajtanji(1992) Mędzelowski, TadeuszW 1990 roku w Polsce rozpoczął działalność Instytut Wiedzy o Tożsamości. W swojej nauce ruch ten zdąża do odkrycia ludzkiej tożsamości zadając pytania: Kim jestem? Co jest moją esencją? Czym jest prawdziwe ja? Artykuł przybliża załażenia Misji Czajtanji i plany na przyszłość.Pozycja Maharadża w Tarnowie(1992) Mędzelowski, TadeuszWywiad z maharadżą Trivikramą Swamim przybliża czytelnikowi założenia Ruchu „Hare Kryszna”.Pozycja Misja Mormonów(1992) Mędzelowski, TadeuszArtykuł omawia historię powstania Kościoła Jezusa Chrystusa Świętych Dni Ostatnich – Mormonów, a także ich misje w Polsce.Pozycja Kościół Zielonoświątkowy(1992) Mędzelowski, TadeuszPowstanie ruchu zielonoświątkowego łączy się z miejscowością Azusa Street Mission w Los Angeles. W tej miejscowości w roku 1906 wierni przeżyli chrzest Duchem Świętym. W 1910 roku powstała w Cieszynie wśród polskich ewangelików wspólnota zielonoświątkowa pod nazwą Związek Stanowczych Chrześcijan. Artykuł omawia historię ruchu zielonoświątkowego w Polsce i strukturę Kościoła Zielonoświątkowego.Pozycja Rockersi(1993) Mędzelowski, TadeuszArtykuł zawiera krótką informację na temat „rockersów” lat dziewięćdziesiątych dwudziestego wieku.Pozycja Baptyści, różokrzyżowcy, sataniści(1993) Mędzelowski, TadeuszArtykuł przedstawia działające w 1993 roku wspólnoty wyznaniowe na terenie Tarnowa. Jest wstępem do prezentacji poszczególnych Kościołów i Związków Wyznaniowych na terenie dawnego województwa Tarnowskiego.Pozycja Szalikowcy(1993) Mędzelowski, TadeuszArtykuł stanowi krótką charakterystykę subkultury szalikowców w odniesieniu do Tarnowa.Pozycja Polski Autokefaliczny Kościół Prawosławny(1993) Mędzelowski, TadeuszNazwa „prawosławie” jest dosłownym słowiańskim tłumaczeniem greckiej nazwy „ortodoksiia”, co oznacza właściwe wychowanie i poprawne oddawanie Bogu czci religijnej. W religii prawosławnej duże znaczenie mają ikony. Najbardziej czczonymi ikonami są: ikona Paczajewska, Włodzimierska i ikony Atoskie.Pozycja Zrzeszenie Wolnych Badaczy Pisma Świętego(1993) Mędzelowski, TadeuszJednym z pięciu wyznań działających w Polsce, a wywodzących się z russelizmu, czyli systemu poglądów głoszonych przez pierwszego teoretyka tego ruchu Charlesa Taze Russela, są wyznawcy Zrzeszenia Wolnych Badaczy Pisma Świętego. Artykuł omawia historię doktrynę i kult tego wyznania.