Biblioteka WSB-NLU / Library of WSB-NLU
Stały URI zbioru
Przeglądaj
Przeglądaj Biblioteka WSB-NLU / Library of WSB-NLU wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 34
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Analiza porównawcza wybranych wskaźników funkcjonalności jako przykład wykorzystania AFBN w zarządzaniu biblioteką(2018-05-30) Dobrzyńska-Lankosz, EwaKilkanaście lat temu podjęte zostały prace nad wypracowaniem standardów dla bibliotek naukowych, w szczególności – akademickich. Zbierane co roku dane poddawane są analizie w efekcie czego zyskuje się cenny materiał, który może być wykorzystywany do różnych celów: kreowania polityki zatrudnienia, polityki gromadzenia zbiorów, monitorowania potrzeb użytkowników, zarządzania biblioteką itp. W referacie przedstawione zostaną przykładowe możliwości wykorzystania wskaźników.Pozycja Badania wpływu i wartości bibliotek akademickich – narzędzia, pomiary, dobre praktyki(2018-05-30) Derfert-Wolf, LidiaW referacie przedstawione zostanie zagadnienie badania wpływu i wartości bibliotek akademickich – jego geneza i znaczenie dla ogólnej oceny funkcjonowania bibliotek oraz ich wizerunku w społecznościach lokalnych. Zaprezentowane zostaną metody badań, głównie w oparciu o zalecenia z międzynarodowej normy w tym zakresie, oraz przykłady inicjatyw w bibliotekach zagranicznych. Omówione tez zostaną plany rozwoju badań w ramach AFBN, w kierunku oceny wpływu i wartości bibliotek.Pozycja Bibliografia opublikowanego dorobku pracowników Wyższej Szkoły Biznesu - National-Louis University w Nowym Sączu w latach 1993-2013(2015-01-16) Sidor, Maria (red. nacz.); Krzeszowska, Lucyna (oprac.); Totoś-Gutowska, Marzena (oprac.); Pomietłowska, Marlena (oprac.); Woźniak, Monika (oprac.)Bibliografia jest pierwszym retrospektywnym wykazem stanowiącym spis publikacji pracowników Wyższej Szkoły Biznesu - National-Louis University w Nowym Sączu wydanym przez Bibliotekę WSB-NLU w 2014 r. jako dokument elektroniczny. W niniejszym tomie obejmującym lata 1993-2013 uwzględniono autorskie i współautorskie wydawnictwa zwarte, rozdziały, opracowania, artykuły w czasopismach, referaty, recenzje, wywiady, streszczenia, wstępy, pracę doktorską, hasła encyklopedyczne oraz opublikowane materiały z konferencji i sympozjów. Zostały również uwzględnione publikacje na nośnikach elektronicznych. W bibliografii zamieszczono publikacje wydane przez autorów w okresie zatrudnienia w WSB-NLU. Bibliografia ma układ autorsko-alfabetyczny, w obrębie hasła autorskiego tytuły publikacji ułożono chronologicznie, a w obrębie roku zastosowano podział publikacji na wydawnictwa zwarte, ciągłe i elektroniczne. Uzupełnieniem bibliografii jest indeks autorski, wykaz tytułów czasopism i ich skrótów oraz wykaz instytucji wydawniczych i ich skrótów. Bibliografia zawiera 2586 opisów publikacji autorstwa 154 pracowników WSB-NLU.Pozycja Bibliografia opublikowanego dorobku pracowników Wyższej Szkoły Biznesu – National-Louis University w Nowym Sączu w latach 2014 – 2016(2017-05-10) Sidor, Maria (red. nacz.); Totoś-Gutowska, Marzena (oprac.)Bibliografia stanowi kontynuację dokumentowania dorobku publikacyjnego i jest wykazem retrospektywnym stanowiącym spis publikacji pracowników Wyższej Szkoły Biznesu - National-Louis University w Nowym Sączu wydanym przez Bibliotekę WSB-NLU w 2017 r. jako dokument elektroniczny. W niniejszym tomie obejmującym lata 2014-2016 uwzględniono autorskie i współautorskie wydawnictwa zwarte, rozdziały, opracowania, artykuły w czasopismach, referaty oraz opublikowane materiały z konferencji i sympozjów. Uwzględniono publikacje na nośnikach elektronicznych. W bibliografii zamieszczono publikacje wydane przez autorów w okresie zatrudnienia w WSB-NLU. Bibliografia ma układ autorsko-alfabetyczny, w obrębie hasła autorskiego tytuły publikacji ułożono chronologicznie, a w obrębie roku zastosowano podział publikacji na wydawnictwa zwarte, ciągłe i elektroniczne. Uzupełnieniem bibliografii jest indeks autorski, wykaz tytułów czasopism i ich skrótów, wykaz instytucji wydawniczych i ich skrótów oraz wykaz ważniejszych skrótów zastosowanych w bibliografii. Bibliografia zawiera 258 opisów publikacji autorstwa 30 pracowników WSB-NLU. Dziękujemy autorom za współpracę przy kompletowaniu materiałów do bibliografii. Na końcu zamieszczono uzupełnienie do tomu pierwszego obejmujące kilka publikacji i nazwisk autorów, które nie zostały uwzględnione w tomie pierwszym.Pozycja Biblioteka muzyczna biblioteką przyszłości(2018-05-30) Kowalski, DominikBiblioteka Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina realizuje projekt, którego celem jest udostępnienie całej spuścizny muzycznej Fryderyka Chopina w Internecie. Przy tej okazji nie tylko rozwijane są nowe technologie służące do prezentacji dorobku naszego kompozytora, ale również nawiązywana jest współpraca z innymi instytucjami naukowymi oraz prowadzone są na bieżąco badania ewaluacyjne wśród czytelników i potencjalnych odbiorców. Realizacja tego projektu jest istotnym składnikiem misji naszej biblioteki, jest wieloaspektowym wyzwaniem dla biblioteki, które wpisuje się w bieżące trendy. W celu realizacji tego przedsięwzięcia zostały pozyskane najnowsze technologie służące do digitalizacji zbiorów muzycznych oraz prowadzenia automatycznej analizy muzykologicznej. Technologie te są rozwijane obecnie w dwóch miejscach na świecie: na Uniwersytecie Stanforda w Kalifornii oraz w Narodowym Instytucie Fryderyka Chopina. Biblioteka-Fototeka-Fonoteka NIFC jest przede wszystkim biblioteką muzyczną. Posiada unikalne zbiory muzyczne zarówno nutowe, jak i nagrania i wizerunki koncertowe. W referacie zostaną zaprezentowane aspekty naukowe projektu oraz prawne i organizacyjne.Pozycja Biblioteka przyszłości – wyzwania - trendy - zagrożenia : wybrane zagadnienia z zakresu zarządzania bibliotekami uczelni wyższych(Wyższa Szkoła Biznesu - National Louis University w Nowym Sączu, 2018) Sidor, Maria WandaPublikacja poświęcona jest przyszłości bibliotek, które w dynamicznie zmieniających się uwarunkowaniach technologicznych, prawnych, ekonomicznych, zmiennych systemach edukacyjnych czy cywilizacyjnych narażone są na utratę stabilności funkcjonowania. Głównym jednak powodem zmian są nowe media, które nie tylko zmieniają otaczającą nas rzeczywistość, ale też zmieniają ludzi, sposób ich myślenia, działania. W tym kontekście, w przestrzeni bibliotekarstwa pojawiają się dzisiaj pytania o różne warianty istnienia bibliotek. Poszukiwanie nowej koncepcji biblioteki i określenie jej nowych ról oraz zadań wydaje się kluczowym zagadnieniem dla bibliotekarstwa. Autorzy prac zamieszczonych w niniejszej monografii dążyli różnymi drogami badawczymi do wytyczonego celu. Prace są więc różnorodne merytorycznie i metodologicznie. Artykuły zaprezentowane w niniejszej monografii to wielowymiarowe spojrzenie z perspektywy różnych ujęć naukowych: ekonomii, zarządzania, informatyki, bibliologii, informatologii, socjologii oraz z zastosowaniem różnorodnych metod badawczych.Pozycja Development of the double degree programs : Odessa Mechnikov University (Ukraine) – Higher Graduale School of Business (Poland)(Астропринт, 2008) Potoniec-Medon, Urszula; Nyenno, IrynaPozycja Dzielenie się wiedzą i informacją - komunikacja z pracownikami naukowymi na przykładzie Biblioteki Politechniki Białostockiej(2018-06-13) Czyżewska, MariaW bibliotekach naukowych, i nie tylko zresztą, pomimo bardzo dużych nakładów finansowych na infrastrukturę, zbiory tradycyjne i elektroniczne, od lat zauważa się spadek liczby odwiedzin i udostępnionych zbiorów. Potwierdzają to także statystki GUS. Przyczyn takiego stanu rzeczy jest wiele. Przed bibliotekami, w tym również naukowymi, stoją nowe wyzwania i konieczność nie tylko dostosowania się do nowych potrzeb użytkowników, ale również niejako wyprzedzenia ich - pokazania nowych form i rodzajów usług, które może zaoferować biblioteka. Pracownicy naukowo-dydaktyczni powinni być dla bibliotekarzy języczkiem uwagi. To w dużej mierze od ich rekomendacji, zalecenia czy wymagań w stosunku do studentów będzie zależała frekwencja studentów w bibliotece uczelnianej. Dlatego też, bibliotekarze muszą zrobić wszystko, wykorzystując różne kanały i formy komunikacji, aby biblioteka, jej zasoby oraz kompetencje pracowników, były atrakcyjne naukowo i wręcz niezbędne w pracy naukowej i dydaktycznej. W referacie zostaną zaprezentowane metody i formy dzielenia się wiedzą i informacją oraz budowania trwałych, choć niełatwych relacji z pracownikami naukowymi Politechniki Białostockiej.Pozycja Elementy prawa autorskiego w kontekście działalności repozytorium instytucjonalnego. Licencje niewyłączne, licencje creative commons (licencje wolne)(2014-02-06) Sroka, IwonaMateriał zawiera informacje dotyczące autorskich praw osobistych i majątkowych. Określa co jest przedmiotem prawa autorskiego. Przybliża pojęcie dozwolonego użytku osobistego. Omawia zasady tworzenia umów licencyjnych, różnice między umową licencyjna niewyłączną a wyłączną. Przybliża pojęcie licencji wolnych Creative Commons.Pozycja Funkcje i narzędzia Repozytorium Instytucjonalnego WSB-NLU(2014-01-16) Sidor, Maria WandaCelem jest przybliżenie idei Open Access oraz roli repozytorium w realizacji tej idei w środowisku uczelni. Charakterystyka funkcji repozytorium i wskazanie przydatnych narzędzi repozytorium wspierających komunikacje naukową. Wykład w ramach szkolenia: „Budowa repozytorium instytucjonalnego” 15.01.2014 r.Pozycja Instytucjonalne i społecznościowe narzędzia komunikacji naukowej(2018-05-30) Mikołajuk, LidiaRozwój nowoczesnych technologii pociągnął za sobą zmiany w sposobie komunikacji naukowej. Tradycyjne sposoby upowszechniania wyników badań zostały uzupełnione przez rozwiązania wykorzystujące Internet jako medium komunikacji, a istotną cechą zachodzących przeobrażeń jest otwartość treści naukowych. W artykule omówiono instytucjonalne oraz społecznościowe narzędzia komunikacji naukowej, wskazując ich funkcje, zasięg oraz zamieszczane treści. Zaprezentowano wyzwania, które stoją przed twórcami serwisów naukowych oraz podjęto próbę porównania platform instytucjonalnych i społecznościowych.Pozycja Komunikacja wizualna bibliotek szkół wyższych na Instagramie(2018-05-30) Puksza, KatarzynaKomunikacja wizualna jest znaczącym elementem marketingu. Jej rola wzrosła dzięki rozwojowi social mediów. Obecnie trudno znaleźć bardziej istotny element przekazu niż obraz. Świadczy o tym popularność Instagramu ─ fotograficznego serwisu społecznościowego. Jego potencjał został również dostrzeżony przez biblioteki. Referat porusza zagadnienie promocji bibliotek szkół wyższych za pomocą tego serwisu.Pozycja Menedżer bibliografii Zotero i jego funkcje wspomagające w repozytorium instytucjonalnym(2014-02-01) Totoś-Gutowska, MarzenaMateriały zawierają instrukcję instalacji i korzystania z programu ZOTERO – pomocnego w budowaniu i zarządzaniu bazą pozycji bibliograficznych, a także w tworzeniu bibliografii w publikacjach naukowych, pracach licencjackich i magisterskich, książkach, artykułach, itp. Omówione zostały również: budowa programu, jego podstawowe funkcje, konfiguracja ustawień i zakładanie konta w serwisie.Pozycja Międzynarodowa obecność polskich czasopism (na podstawie Emerging Sources Citation Index)(2018-05-30) Drabek, AnetaW listopadzie 2015 roku do bazy Web of Science Core Collection (WoS) dodano kolejny indeks cytowań – Emerging Sources Citation Index (ESCI). Dzięki złagodzonym kryteriom włączania czasopism do nowego indeksu wiele periodyków zyskało szansę na indeksowanie w tej międzynarodowej bazie. Zwiększyła się też międzynarodowa widoczność wielu czasopism. Celem wystąpienia będzie scharakteryzowanie nowego indeksu cytowań oraz 137 polskich czasopism w ESCI. Przeprowadzone badania z wykorzystaniem danych o afiliacji autorów ukażą geograficzną dystrybucję autorów w kontekście oceny czasopism.Pozycja Nauka i zabawa – wielowymiarowy świat informacji(2016-05-24) Totoś-Gutowska, Marzena (oprac.); Sidor, Maria (oprac.)Relacja z wizyty uczniów klasy II B ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Nowym Sączu w Bibliotece Wyższej Szkoły Biznesu - National-Louis University, która odbyła się 18.04.2016 r.Pozycja Nauka jako mrowisko: miejsce biblioteki w sieciach współpracy badawczej(2018-05-30) Hollender, HenrykNauka jest jedna i globalna, bywa jednak, że się ją uprawia w obrębie instytucji niewielkich i o ograniczonych zasobach. Może to okazać się korzystne, zwłaszcza wówczas, gdy umożliwia skupienie się na badaniach ściśle ukierunkowanych; nauka polska ma tu liczne osiągnięcia. Obecnie jednak najbardziej liczą się badania interdyscyplinarne i duże zespoły autorskie, a otwarty dostęp w dużym stopniu umożliwia uniezależnienie od biblioteki macierzystej instytucji i jej zbiorów. Zadaniem biblioteki nie jest już zatem wspomaganie „wyszukiwania informacji” ani „udostępnianie zasobów”, ale wspieranie uczonych, by odnajdywali się w obrębie „scientific collaboration networks”. Oznacza to współprojektowanie takich sieci, określanie struktury ich ogniw, a nawet wskazywanie ich punktów centralnych.Pozycja Niemiecka Biblioteka Cyfrowa – brama do kultury i wiedzy o Niemczech … i o Polsce(2018-05-30) Gębołyś, ZdzisławDie Deutsche DigitaleBibliothek (DDB) (Niemiecka Biblioteka Cyfrowa) to biblioteka wirtualna łącząca na wspólnej platformie sieciowej 30 000 niemieckich placówek kulturalnych i naukowych, dostępna publicznie, według stanu na koniec 2012 roku dająca dostęp do 5,6 mln obiektów. DDB funkcjonuje do 28 XI 2014 roku. W referacie zostanie przedstawione: geneza, cele i zadania DDB. Osobne miejsce znajdzie omówienie architektury funkcjonalnej i informatycznej DDB. Celem referatu jest również przedstawienie strategii wyszukiwawczych realizowanych w DBB. W tym kontekście zostanie zwrócona uwaga na stosowany do indeksowania treści język informacyjno-wyszukiwawczy oraz metody wyszukiwania obiektów cyfrowych. Sąsiedztwo historycznie i geograficzne skłoniło nas do dokonania analizy zbiorów DDB dotyczących Polski, w tym w języku polskim oraz w językach obcych. Na tej podstawie zostaną sformułowane wnioski, w jaki stopniu DDB może stanowić bramę do kultury i wiedzy, nie tylko o krajach niemieckojęzycznych, ale również o Polsce.Pozycja Nowoczesne systemy do zabezpieczania i ewidencji zbiorów bibliotecznych(2018-06-11) Znaleźniak, JarosławPrezentacja z XVIII Ogólnopolskiej konferencji naukowej bibliotek uczelni niepublicznych i publicznych organizowanej przez Bibliotekę Wyższej Szkoły Biznesu - National-Louis University w Nowym Sączu w dn. 24-25.05.2018 r., pt. "Biblioteka przyszłości – wyzwania - trendy - zagrożenia". Sesja I.Pozycja Ocena wykorzystania technologii informatycznych przez studentów i wykładowców akademickich: studium przypadku Biblioteki Politechniki Łódzkiej(2018-05-30) Kołodziejczyk, Edyta; Rożniakowska-Kłosińska, MałgorzataTransformacje jakie zachodzą w technologii, badaniach naukowych, uczeniu się i nauczaniu wyznaczyły bibliotekom akademickim nowy kierunek. Eksplozja ilości informacji produkowanych w formie cyfrowej radykalnie zmieniła oczekiwania jej potencjalnych użytkowników. Biblioteki reagują na zmieniające się potrzeby środowiska w sposób proaktywny i interaktywny, starając się zapewnić użytkownikowi poszukiwany zasób informacyjny i dostęp do niego niezależnie od miejsca, w którym jest on fizycznie bądź elektronicznie gromadzony i w cyfrowy sposób przetwarzany. Celem artykułu było przeprowadzenie wstępnej analizy umiejętności informatycznych w zakresie ich wykorzystania w badaniach naukowych, dydaktyce i edukacji przez studentów oraz pracowników naukowych i naukowo-dydaktycznych PŁ.Pozycja Od lokalnego wizerunku do rozwijania współpracy w oparciu o bazę publikacji(2018-05-30) Studzińska-Jaksim, Paulina; Boćkowska, MariaBibliotekarze akademiccy próbują wspierać naukowców poprzez informowanie o nowych kanałach oraz współtworzenie narzędzi wspomagających proces komunikacji naukowej. W Bibliotece Głównej Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie jednym z takich narzędzi jest Bibliografia Publikacji Pracowników. Początkowo była tworzona w celu dokumentowania danych o dorobku, wspomagania studentów w procesie tworzenia prac dyplomowych oraz tworzenia lokalnego wizerunku Uczelni. W kolejnych latach baza została zauważona przez inne ośrodki naukowe i zaczęła odgrywać rolę w dzieleniu się informacjami o publikacjach. Jednak przy początkach tworzenia tej bazy nikt nie zakładał, że stanie się narzędziem do oceny dorobku i prestiżu naukowców. Stała się jednocześnie narzędziem do współpracy pracowników Informacji Naukowej z Władzami Uczelni i Wydziałów, jednostkami Uczelni (m.in. Dział Nauki, Wydawnictwo UP, Centrum Transferu Technologii), a także szerzej z podmiotami na poziomie miasta i kraju.