Instytut Studiów Politycznych
Stały URI zbioru
Przeglądaj
Przeglądaj Instytut Studiów Politycznych wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 180
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja 60 lat Zboru. Adwentyści Dnia Siódmego w Tarnowie(2003) Mędzelowski, TadeuszW 2003 roku Zbór Adwentystów Dnia Siódmego w Tarnowie obchodził jubileusz 60 lecia swojej działalności. Artykuł przybliża historię Zboru Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Tarnowie.Pozycja Adwentyści dnia siódmego(1993) Mędzelowski, TadeuszRuch religijny Adwentystów wyłonił się w pierwszej połowie XIX wieku w Stanach Zjednoczonych. Jego twórcą był pastor Kościoła Baptystów William Miller. W 1864 roku nauki Kościoła dotarły do Europy, a do Polski w roku 1888. Artykuł omawia historię Kościoła ADS z uwzględnieniem Zboru w Tarnowie.Pozycja Antoni Kurzawa, artysta tragiczny(2010) Mędzelowski, TadeuszRufin Piotrowski był działaczem politycznym, uczestnikiem powstania listopadowego, emigrantem, emisariuszem, pedagogiem, pamiętnikarzem. Walczył w bitwie pod Ostrołęką i w obronie Warszawy. Zmarł w Tarnowie 20 lipca 1872 roku. Został pochowany na Starym Cmentarzu w Tarnowie na Zabłociu. Twórcą pomnika poświęconego Rufinowi Piotrowskiemu, ufundowanemu przez społeczeństwo Tarnowa jest Antoni Kurzawa artysta rzeźbiarz postać barwna i zarazem tragiczna.Pozycja Autoportret tarnowskiego skina(1995) Mędzelowski, TadeuszHasła „Duma, Honor, Ojczyzna” oraz „Polska dla Polaków” są dla skinów najważniejsze. Prawdziwy skin ich zdaniem powinien mieć ideologię w głowie. Autor nakreśla autoportret tarnowskiego skina z 1995 roku.Pozycja Baptyści, różokrzyżowcy, sataniści(1993) Mędzelowski, TadeuszArtykuł przedstawia działające w 1993 roku wspólnoty wyznaniowe na terenie Tarnowa. Jest wstępem do prezentacji poszczególnych Kościołów i Związków Wyznaniowych na terenie dawnego województwa Tarnowskiego.Pozycja Bonawentura Rydel, postać związana z Wyspiańskim(2011) Mędzelowski, TadeuszBonawentura Rydel był dziadkiem ze strony ojca Pana Młodego z „Wesela” Wyspiańskiego. Mieszkał w Strzelcach Wielkich gdzie jego i jego rodzinę zastała rabacja. Jego grób znajduje się na Starym Cmentarzu w Tarnowie. Artykuł przybliża postać tego o którym Pan Młody w Weselu mówi „Myśmy wszystko zapomnieli, mego dziadka piłą rżnęli…”Pozycja Bractwo Różokrzyżowców(1991) Mędzelowski, TadeuszPełna nazwa tej Wspólnoty Religijnej brzmi Lectorium Rosicrucianum (Międzynarodowa Szkoła Złotego Różokrzyża). Ruch ten odwołuje się do tradycji różokrzyża. Artykuł omawia historię i doktrynę tego Ruchu.Pozycja Braterstwo i pacyfizm w działalności Międzynarodowego Domu Spotkań Młodzieży w Oświęcimiu(Białystok : Kresowa Agencja Wydawnicza, 2016) Mędzelowski, TadeuszMiędzynarodowy Dom Spotkań Młodzieży w Oświęcimiu łączy edukację o Auschwitz i Holokauście z nauczaniem o prawach człowieka. Jest miejscem gdzie młodzi ludzie z całego świata mogą otwarcie rozmawiać o trudnej przeszłości i dyskutować o wyzwaniach dnia codziennego. Działalność programowa Domu Spotkań jest następstwem wieloletnich doświadczeń działalności Akcji Znaków Pokuty z polskimi muzeami pamięci i innymi instytucjami zaangażowanymi w upamiętnianie i wychowanie dla pokoju. Pojednanie jest jednym z fundamentów pokojowego współistnienia państw i narodów. Można stąd wysnuć wniosek, że akt te jest w dużej mierze kwestią narodową. Zbrodnię i winę muszą „przepracować ” w swoich umysłach, sercach i sumieniach poszczególne kraje i społeczeństwa budując swoje relacje z innymi. Pokonanie drogi w kierunku pojednania wymaga czasu. Często nie wystarcza go jednemu pokoleniu. Działalność Międzynarodowego Domu Spotkań Młodzieży w Oświęcimiu świadczy o tym, że drogę tę przejść można i warto. Artykuł zawiera refleksje nad pojęciami, wolność, wyzwolenie, przebaczenie, pojednanie. Wskazuje jak istotne są idee braterstwa i pacyfizmu w działalności Międzynarodowego Domu Spotkań Młodzieży w Oświęcimiu.Pozycja By wszyscy stanowili jedność(2010) Mędzelowski, TadeuszArtykuł omawia działalność Kościołów i Związków Wyznaniowych na niwie ekumenizmu. Jest on w znacznej części poświęcony działalności Polskiej Rady Ekumenicznej.Pozycja Chleb Anielski, Chleb Boży, Chleb Święty(2016) Mędzelowski, TadeuszWieczerza wigilijna rozpoczyna się od łamania opłatkiem. Opłatek to cieniutki jak mgiełka kawałek „anielskiego chleba”. Opłatek wigilijny symbolizuje chleb, którym tak jak opłatkiem, należy dzielić się z innymi. Obecność opłatka na wigilijnym stole sprawia, że dominującym akcentem w obchodzeniu Świąt Bożego Narodzenia jest chleb. Dawniej opłatek wigilijny nazywany był „Chlebem Świętym”, „Chlebem Bożym” lub „Chlebem Anielskim”. Obecność opłatka w domu miała zapewniać dostatek spokój i błogosławieństwo Boże, a dom chronić przed piorunami, pożarem i innymi nieszczęściami. Artykuł omawia znaczenie opłatka w tradycji Świąt Bożego Narodzenia, jego historię, kiedy i przez kogo był wyrabiany, a także jego znaczenie w polskim zdobnictwie świątecznym.Pozycja Chrześcijańska Wspólnota Zielonoświątkowa(1993) Mędzelowski, TadeuszArtykuł z cyklu informacji o Kościołach i Związkach Wyznaniowych działających na terenie Tarnowa. Zawiera krótką informację na temat Chrześcijańskiej Wspólnoty Zielonoświątkowej.Pozycja Chrześcijańskie Centrum Pan Jest Sztandarem – Kościół w Tarnowie(1999) Mędzelowski, TadeuszChrześcijańskie Centrum Pan Jest Sztandarem – Kościół w Tarnowie sytuuje się w zielonoświątkowym nurcie chrześcijaństwa. Kościół powstał w 1995 roku początkowo jako placówka zboru Kościoła Chrześcijan Wiary Ewangelicznej z Radzynia Podlaskiego. Jest legalnie działającym w Polsce Związkiem Wyznaniowym wpisanym do Rejestru Kościołów i innych Związków Wyznaniowych. Na czele Kościoła stoi Pastor – Prezbiter. Działalnością Kościoła kieruje Rada Starszych, złożona ze Starszych Kościoła będąca organem wykonawczym Zebrania Członkowskiego. Duchowni pełnią funkcje: apostoła, nauczyciela, proroka, ewangelisty, pastora. Siedzibą Kościoła i jego władz jest miasto Tarnów. Artykuł omawia historię doktrynę i kult Chrześcijańskiego Centrum.Pozycja Czarnoskórzy(1997) Mędzelowski, TadeuszWywiad jaki przeprowadził autor z rockersem w 1997 roku rzuca światło na tą subkulturę końca XX wieku w Tarnowie.Pozycja Czas święconego czyli magia wielkanocnych zwyczajów(2016) Mędzelowski, TadeuszUcztę Wielkanocną rozpoczyna dzielenie się poświęconym jajem połączone z wzajemnym składaniem sobie życzeń. Był zwyczaj, że przed rozpoczęciem uczty wielkanocnej już po podzieleniu się jajkiem, każdy z domowników zjadał kawałek chrzanu. Tłumaczono, że w ten sposób uniknie się przez cały rok bólu zębów, brzucha, kataru i kaszlu, a ponadto uważano to za umartwienie gdyż Jezus przed śmiercią był pojony żółcią i octem. Znane było też wzajemne „chodzenie na święcone jajko”, czyli odwiedzanie się. Dzisiaj zwyczaj ten zanikł niemal zupełnie. Nic ze święconego nie mogło się zmarnować. Okruchy ciast rozsiewano po ogrodzie, a z poświęconego chrzanu robiono krzyżyki. Miały one chronić od węży. Artykuł omawia niektóre zwyczaje związane ze świętami „Wielkiej Nocy” Małopolski i Podkarpacia.Pozycja Czas Święconego jadła, wody i ognia(2011) Mędzelowski, TadeuszCzas Święconego w tradycji Świąt Wielkanocnych rozpoczyna Wielka Sobota, dzień po brzegi wypełniony obrzędami. W tym dniu należało także poświęcić ciernie. Ogień, woda i ciernie były ważnymi symbolami Świąt Wielkanocnych. Artykuł omawia obrzędy związane z trzema dniami świątecznymi: Wielką Sobotą, Wielką Niedzielą i Poniedziałkiem Wielkanocnym.Pozycja Czym są Święta Bożego Narodzenia dla różnych wyznań?(1996) Mędzelowski, TadeuszArtykuł mówi o tym jak spędzają Święta Bożego Narodzenia Baptyści, Adwentyści Dnia Siódmego, Świadkowie Jehowy, Zielonoświątkowcy, Metodyści i członkowie Kościoła Polskokatolickiego.Pozycja Dawne zwyczaje wigilijne(2014) Mędzelowski, TadeuszArtykuł omawia zapomniane zwyczaje związane z wigilią. Wigilia była dniem szczególnym dla naszych przodków stąd tego dnia należało zwracać uwagę na swoje i swoich bliskich zachowanie bowiem przepowiadało ono szczęście lub niepowodzenia w zbliżającym się nowym roku. Należał się też szczególny hołd zwierzętom gospodarskim.Pozycja Demokracja i niepospolite jednostki(Tarnów : Biblioteka Miejska ; Nowy Sącz : WSB-NLU, 2013) Mędzelowski, Tadeusz (red.); Szyszkowska, Maria (red.)Autorzy tej książki piszą o demokracji jako ustroju w którym dominuje to, co pospolite, przeciętne. Piszą także o wartości wybitnych jednostek, by wymienić ks. prof. Stanisława Mazierskiego, prof. Irenę Sławińską, twórców Uniwersytetów Ludowych, pisarzy i poetów, czy bohaterów literackich utworów Jana Stępnia. Został też między innymi podjęty problem dzisiejszego kryzysu, partii politycznych oraz własności spółdzielczej. Wracając do demokracji – w książce zostały uwyraźnione właściwości tego ustroju, które na ogół u nas się przemilcza. Mianowicie, rzeczywista demokracja zespolona jest nierozdzielnie ze społeczeństwem wieloświatopoglądowym oraz wielopartyjnym. Państwo nie powinno być ani świeckie czyli ateistyczne, ani wyznaniowe lecz neutralne światopoglądowo, co formalnie gwarantuje nasza Konstytucja. Należy jeszcze dodać, że w państwie demokratycznym rządzących obowiązuje szacunek do różnorodnych mniejszości oraz troska o poziom życia materialnego społeczeństwa. Własność prywatna powinna występować obok własności państwowej oraz własności spółdzielczej, której tradycje mają korzenie w Polsce międzywojennej, by wymienić jako przykład teorię Edwarda Abramowskiego, mistrza Stefana Żeromskiego.Pozycja Pozycja Dzień kobiet, tradycja nie umarła(2010) Mędzelowski, TadeuszGoździk koniecznie czerwony, rajstopy z elastilu i wyrób czekoladopodobny to domena minionych już niestety czasów, kiedy Dzień Kobiet to dopiero było święto. Po raz pierwszy obchodzone było jednak w kraju najczystszego kapitalizmu Stanach Zjednoczonych. Artykuł przybliża historię tego święta.