Nalepka, AdamWąs, Katarzyna2014-02-122014-02-122012-09-22http://hdl.handle.net/11199/5589Celem pracy jest ukazanie wymagań jakie stawiane są przed placówkami oświatowymi w zakresie bezpieczeństwa wychowanków oraz bezpiecznych i higienicznych warunków pracy dla pracowników na przykładzie Przedszkola Publicznego w Gnojniku. Praca składa się z sześciu rozdziałów. W rozdziale pierwszym przedstawiono jak funkcjonuje System Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy, jakie obowiązują normy w zakresie bezpieczeństwa oraz instytucje, które kontrolują przestrzegania bezpieczeństwa i higieny pracy. Rozdział drugi poświęcony jest warunkom BHP jakie muszą spełniać obiekty przeznaczone na działalność oświatową. Zawarte są tu informacje dotyczące rodzajów placówek oświatowych i specyfiki ich funkcjonowania oraz charakterystyka obiektu przeznaczonego na działalność oświatową, uregulowania zapisane w prawie oświatowym dotyczące zarządzaniem BHP, a także przedstawiono, jakie wymagania powinny spełniać budynki przeznaczone na działalność oświatową i jakie są rodzaje kontroli BHP w tych placówkach. W części trzeciej przedstawiono zagrożenia dla zdrowia i życia występujące w placówkach oświatowych, jakie prawa i obowiązki ma dyrektor w placówce oświatowej w zakresie BHP. Następnie w rozdziale czwartym scharakteryzowano Publiczne Przedszkole w Gnojniku. Opisano nieruchomość, w której znajduje się Publiczne Przedszkole, stan techniczny budynku oraz system zabezpieczenia przeciwpożarowego oraz warunki techniczne jakie wymagane są przez służby sanitarno – higieniczne. W rozdziale piątym opisano zagrożenia zdrowia i życia wynikające z funkcjonowania przedszkola w Gnojniku i jaka jest specyfika pracy nauczyciela przedszkola i zagrożenia wynikające z pracy z małymi dziećmi, zagrożenia dzieci występujące w przedszkolu oraz odpowiedzialność dyrektora i nauczycieli za bezpieczeństwo i higienę pracy w przedszkolu. Rozdział szósty poświęcony jest zapobieganiu zagrożeniom w Publicznym Przedszkolu w Gnojniku, czynniki jakie wpływają na zagrożenie życia i zdrowia nauczycieli, a także choroby zawodowe wynikające z wykonywania zawodu. Postarano się pokazać w jaki sposób ograniczane jest występowanie chorób zawodowych oraz jak jest prowadzona profilaktyka zdrowotna w zawodzie nauczyciela.pllicencja niewyłącznaBHP (Bezpieczeństwo i Higiena Pracy)placówka oświatowazagrożeniesystem zarządzania BHPryzyko zawodoweZarządzanie Bezpieczeństwem i Higieną Pracy w placówce oświatowej na przykładzie Publicznego Przedszkola w GnojnikuHealth and safety management in an educational institution. A case study of a public nursery school in GnojnikbachelorThesis2014-02-12