Chlipała, PawełZadorozhnya, Yevgeniya2013-10-142013-10-142009-09-13http://hdl.handle.net/11199/950W pracy zostały poruszone zagadnienia przekazu reklamowego, istota i typologia kultur oraz różnic w przekazie reklamowym samochodów w prasie. W pierwszym rozdziale pracy zawarto informacje o istocie reklamy, jej cechach, klasyfikacjach, funkcjach. We współczesnym świecie reklama odgrywa rożne role: „nauczyciela, dyktatora, prowokatora” – wszystkie one są rozpatrywane i analizowane. Istotnym aspektem tego rozdziału jest również problem zainteresowania i nakłonienia konsumenta do zakupu poprzez wyróżnienie ważnych dla niego wartości, stymulacje mózgu oraz utrwalania produktu w świadomości poprzez wykorzystanie skutecznych technik tworzenia reklamy. Kolejny rozdział poświęcony jest bardzo ciekawemu zagadnieniu determinującemu tworzenie reklam w zglobalizowanym świecie - kulturze. Kultura określa upodobania i zainteresowania człowieka, w jakiejś mierze kieruje naszym myśleniem, jeśli oczywiście człowiek nie dąży do wyższego poznania siebie i otaczającego światu. „Człowiek jest kulturą, kultura jest człowiekiem”. Nieznajomość obyczajów, tradycji i wartości ludzi pochodzących z rożnych miejsc świata może być przyczyną wielkich nieporozumień i problemów podczas tworzenia przekazu reklamowego. Kolejnym czynnikiem poznania kultur przy tworzeniu reklam jest decyzja o przyjęciu strategii adaptacji lub standaryzacji reklamy – decyzja o powielaniu przekazu w niezmienionej wersji lub dostosowania go do danej kultury. Trzeci rozdział, w odróżnieniu od poprzednich, jest rozdziałem empirycznym. Przedstawia on analizę reklam samochodów w prasie ukraińskiej i polskiej. Podstawą analizy są samochody rożnych klas cenowych w czasopismach sprzedawanych na rynku ukraińskim i polskim w roku 2009. Analiza ma charakter bardziej jakościowy niż ilościowy. Jej celem nie jest kompleksowe zestawienie reklam, raczej poszukanie przykładów, na bazie których można poszukać kulturowych podobieństw i różnic w przekazach oraz uwarunkowań konstruowania takich przekazów. Zawarty opis i analiza pokazują na ile i w jaki sposób różnią się reklamy obu krajów. Podjęto też próbę pokazania cech wspólnych, dwóch, nie aż tak odmiennych narodów.pllicencja niewyłącznareklamakulturowe uwarunkowania reklamyPolskaUkrainaAnaliza treści przekazu reklamowego samochodów w Polsce i na UkrainieCars advertising message analysis in Poland and UkrainemasterThesis2013-10-14