Choroszczak, JerzyKukla, Bogdan2016-05-252016-05-252015-09-29http://hdl.handle.net/11199/9035Celem pracy jest przeanalizowanie zalet i wad systemu franczyzowego pod kątem efektywności inicjowania i rozwoju własnej działalności gospodarczej. Badania oparto o przykłady praktyczne, bazując na przedsiębiorstwach: A. Blikle, McDonald’s, Chata Polska, Big Star, Troll. Hipoteza główna postawiona w pracy brzmi: Franczyza jest skuteczną oraz bezpieczną formą inicjowania i prowadzenia działalności gospodarczej. Hipoteza pomocnicza: Franczyza stwarza szerokie możliwości i szanse na rozwój potencjalnej jednostki. W wyniku zastosowanych metod badawczych postawiono następujące wnioski: (1) franczyza stanowi oparcie fundamentów własnej firmy na istniejącej już na rynku marce; (2) zysk przedsiębiorstwa działającego na zasadach franczyzy można łatwo przewidzieć; (3) duża liczba kanałów dystrybucji, co pozwala na szerszą analizę segmentów rynku; (4) brak bezpośredniej kontroli nadzoru nad ciągle rosnącym personelem; (5) franczyza zwiększa rozpoznawalność dawcy; (6) franczyza może stanowi alternatywną formę finansowania jednostki gospodarczej; (7) franczyza stanowi formę niezależną formę współpracy; (8) franczyza pozwala na zwiększenie form dystrybucji towarów i usług; (9) franczyza najlepiej rozwija się w branżach: jedzenie na wagę, salony fotodepilacji, myjnie samochodowe, kuchnia azjatycka, szkoły językowe dla dzieci, apteki, sklepy ogólnospożywcze oraz sklepy z artykułami wyposażenia i aranżacji wnętrz.The main aim of the thesis is analysis the advantages and disadvantages of franchising for effectiveness initiate and develop own business. In the thesis had used practical examples, based on the companies: A.Blikle, McDonald's, Chata Poland, Big Star, Troll. Main hypothesis put in work is: Franchising is an effective and safe form of initiation and conduct of business. Auxiliary hypothesis: Company provides ample opportunities and chances for development of the potential of the individual. As a result of the test methods used erected following conclusions: (1) Franchising underpins the foundations of own company's existing brand on the market; (2) profit company operating under franchising agreements can be easy to predict; (3) a large number of distribution channels, which allows for a broader analysis of market segments; (4) has no direct control over the ever increasing supervision of personnel; (5) franchising increases the visibility of the donor; (6) franchising may constitute an alternative form of financing entity; (7) franchise is a form of independent form of cooperation; (8) franchising increase forms of distribution of goods and services; (9) franchising thrives in the following sectors: food for weight, fotodepilation salons, car washes, Asian cuisine, language schools for children, pharmacies, grocery stores and convenience stores equipment and interior design.pllicencja niewyłącznaprzedsiębiorstwofinansefranczyzaBlikleMcDonald’sChata PolskaBig StarTrollenterprisefinancefranchisingBlikleMcDonald’sChata PolskaBig StarTrollFranchising, jako sposób na zainicjowanie i rozwój własnej działalności gospodarczej na przykładzie wybranych przedsiębiorstw – analiza korzyści i barierFranchising as a method for initiating and development of private own business based on selected enterprises - benefit and barriers analysismasterThesis2016-05-25