Solak, AdamGłówczyk Paweł2014-03-012014-03-012007http://hdl.handle.net/11199/6563Odpowiedzialność jest tą kategorią z dziedziny psychologii wychowawczej, która, od strony teoretyczno praktycznej znajduje priorytetowe miejsce w egzystencji ludzkiej oraz funkcjonowaniu społeczeństwa. Psychologowie pedagogowie oraz filozofowie starają się wyjaśnić jej zakres i znaczenie dla każdego człowieka. Człowiek ma za zadanie wypełniać rozmaite funkcje zarówno w życiu osobistym jak i zawodowym. W obu dziedzinach odpowiedzialność odgrywa niebagatelną rolę, a jej brak często powoduje różne problemy. Jedną z cech, którą wyróżnia osoby ludzkie, czyli istoty myślącej, jest możliwość świadomego wyboru; nie kierują nimi tylko instynkty czy odruchy bezwarunkowe . Człowiek jako byt cielesno – duchowy (transgresyjny), posiada umiejętność odróżniania dobra od zła. Każdy jego wybór, decyzja, a także konkretny czyn intelektualny i empiryczny – w ujęciu indywidualno - społecznym winien być całkowicie świadomy, a odpowiedzialność za niego spoczywa na nim samym . Celem pracy jest ukazanie różnych typów odpowiedzialności w życiu człowieka, zarówno prywatnym jak i społecznym, które łączy się między innymi z życiem w kategorii dojrzałości holistycznej. Poprzez analizę terminów związanych z zagadnieniem odpowiedzialności przedstawiona zostanie jej rolę i zastosowanie w różnych aspektach społecznego życia człowieka.pllicencja niewyłącznaodpowiedzialnośćetyczny wymiar odpowiedzialnościodpowiedzialność jako wartość społecznakreowanie odpowiedzialnościśrodowisko rodzinneśrodowisko szkolneinstytucje państwowePoczucie odpowiedzialności społecznej. Studium badawcze wśród mieszkańców TarnowaThe sense of social responsibility in the society. Research work conducted among the citizens of TarnówmasterThesis