Gancarczyk, MartaKunicki, Kamil2014-02-242014-02-242011-09-13http://hdl.handle.net/11199/6228Celem pracy była charakterystyka strategii rozwoju przedsiębiorstwa i metod jej identyfikacji, a także analiza strategii rozwoju Przedsiębiorstwa Produkcyjno-Handlowo-Usługowego „CENTRUM” w latach 1986 - 2011 i określenie strategii rozwoju tej firmy na lata 2012-2014. Zastosowano następujące metody badawcze: wywiad bezpośredni, obserwację uczestniczącą oraz metody analizy strategicznej, do których należały przede wszystkim macierz produkt/rynek Ansoffa i metoda SWOT. Ponadto dla potrzeb analizy SWOT sporządzono bilans strategiczny firmy oraz analizę jej bliższego i dalszego otoczenia. Wykorzystano pierwotne i wtórne źródła danych. Źródłami pierwotnymi były obserwacja uczestnicząca i wywiad z właścicielem firmy. Do źródeł wtórnych należały dokumentacja i raporty firmy. W wyniku pracy określono 1) dotychczasową strategię rozwoju – zidentyfikowano takie opcje jak strategia penetracji rynku i dywersyfikacji oraz 2) strategię na lata 2012-2014 – stwierdzono, że powinna to być strategia agresywna, z wykorzystaniem takich opcji jak rozwój rynku i rozwój produktu.The aim of the study was to present the core of grand strategy and methods of its identification as well as the analysis of grand strategies of "CENTRUM" company in the years 1986 - 2011 and defining the company's development strategy for the years 2012-2014. The following research methods were apllied: a direct interview with the company owner, participant observation, and methods of strategic analysis, which were primarily Ansoff’s product/ matrix and the SWOT method. In addition, for the purpose of the SWOT analysis the strategic balance of the company and the analysis of its micro and macro-environments were adopted. Primary and secondary data sources were utilized. Primary sources were the participant observation and the interview with the owner. Secondary sources included company records and reports. The following results were achieved: 1) the identification of “CENTRUM” ’s to-date grand strategies, which were market penetration and diversification strategy, and 2) the identification of the development strategy for the years 2012-2014 – it was recommended that the company adopted the aggressive strategy, using options such as market development and product development.pllicencja niewyłącznastrategia rozwojuanaliza strategicznaanaliza SWOTmacierz Ansoff’abranża tworzyw sztucznychgrand strategystrategic analysisSWOT analysisAnsoff’s matrixplastic material industryStrategia rozwoju przedsiębiorstwa na przykładzie firmy "CENTRUM"Grand strategy of the firm based on "CENTRUM"companybachelorThesis2014-02-22