Gwiżdż, AndrzejPopardowski, Kamil2013-11-122013-11-122011-02-01http://hdl.handle.net/11199/1438Celem niniejszej pracy jest zarysowanie teoretycznych przesłanek i możliwości dotyczących wkraczania przedsiębiorstwa na nowy, obcy, zagraniczny rynek oraz case–study na przykładzie firmy FAKRO. Analiza literatury wykazała, iż różne są formy ekspansji przedsiębiorstwa na nowe zagraniczne rynki. W początkowej fazie wchodzenie na nowe rynki zagraniczne firmy wykorzystują zarówno eksport pośredni jak i bezpośredni. W późniejszych fazach internacjonalizacji przedsiębiorstwa korzystają z bardziej złożonych form ekspansji. Mogą to być kooperacje kapitałowe jak i kooperacje niekapitałowe. Należą do nich, między innymi, licencjonowanie, franchising jak i joint venture. Do bardziej złożonych form współpracy między przedsiębiorstwami należą międzynarodowe alianse strategiczne. Firmy, które chcą posiadać jak największą kontrolę nad swoimi zagranicznymi działaniami decydują się na samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej za granicą – w formie filii lub oddziałów. Analiza firmy wykazała także, iż największym globalnym konkurentem FAKRO jest duński Velux. Sądecka firma jest aktualnie vice liderem rynku, tuż za duńskim przedsiębiorstwem.pllicencja niewyłącznanowe rynkirozwój przedsiębiorstwarynki zagraniczneeksportglobalizacja gospodarkiinternacjonalizacja gospodarkiinternacjonalizacja przedsiębiorstwEkspansja eksportowa firmy produkcyjnej w warunkach globalizacji i internacjonalizacji gospodarki na przykładzie firmy FakroA production company's expansion of exporting under the conditions of economic globalization and internationalization. FAKRO case studybachelorThesis2013-11-12