Sapeta, TomaszKantor Agnieszka2014-02-272014-02-272007http://hdl.handle.net/11199/6512Celem każdej działalności gospodarczej jest dążenie do dynamicznego wzrostu i zdobycie pozycji na danym rynku. Aby to osiągnąć potrzebna jest gruntowna wiedza właścicieli małych i średnich przedsiębiorstw w kierowaniu firmą. Bardzo często właściciel takiej firmy działa jednoosobowo zdając się wyłącznie na własne doświadczenie nie na pomoc współpracowników czy też działu personalnego. Doświadczenie to bardzo często pomaga w prowadzeniu małego warsztatu, sklepu czy punktu usługowego, ale chcąc osiągnąć długookresową pozycję na rynku potrzebna jest świadomość znaczenia zatrudnionego personelu, który jest podstawowym źródłem dochodu przedsiębiorstwa. Nie istnieją zatem uniwersalne sposoby kierowania zespołem pracowniczym dające rezultaty zarówno w dużej jak i małej skali. Wielu przedsiębiorców zastanawia się jak oddziaływać na pracowników, aby nie tylko przyciągnąć ich do organizacji, ale tak kształtować ich postawy, aby organizacja odnosiła korzyści z ich działania i potrafiła zatrzymać przy sobie wykwalifikowany personel. Pomocą w tym zakresie może być umiejętność posługiwania się profesjonalnymi narzędziami powiązanymi wzajemnie ze sobą mającymi na celu stworzenie warunków skłaniania pracowników do realizacji zadań organizacji. Indywidualne podejście wymaga poznania potrzeb i oczekiwań zatrudnionych pracowników osiągając w ten sposób zbieżność interesów pracowników z celami firmy. Realizując w ten sposób funkcję polityki kadrowej przedsiębiorstwo zapewni firmie „właściwych ludzi, na właściwych stanowiskach, we właściwym czasie” Przy dużej różnorodności wykorzystania procesów personalnych w mikroskali takich jak: zatrudnianie i zwalnianie pracowników, ocenianie, oddziaływanie wynagrodzeniami na zatrudniony personel, inwestowanie w rozwój pracowników stanowi punkt wyjścia w niniejszej pracy do oceny stanu polityki personalnej w małych i średnich przedsiębiorstwach.pllicencja niewyłącznamałe i średnie przedsiębiorstwagospodarkazarządzanie w MŚPocenianie pracowników w MŚProzwój pracownikówprzedsiębiorczośćzarządzanie zasobami ludzkimiZarządzanie personelem w małych i średnich przedsiębiorstwachHuman resources management in small and medium-sized enterprisesmasterThesis