Gwiżdż, AndrzejBieńkowska-Szewczyk, Edyta2017-10-302017-10-302010-10-06http://hdl.handle.net/11199/10237Celem pracy jest próba wykorzystania metody „pięciu sił” M.E. Portera do zbadania otoczenia konkurencyjnego firmy F.H.U.P. Lemor, świadczącej usługi bezprzewodowego, stacjonarnego dostępu do Internetu drogą radiową na lokalnym rynku. Sektor działania Lemora znajduje się w fazie wzrostu, a konkurencja stabilizuje się. Istotne jest więc zajęcie przez analizowaną firmę stabilnej pozycji na rynku oraz jej umacnianie. Analiza otoczenia konkurencyjnego ma na celu wskazanie relacji pomiędzy Lemorem i jego dostawcami oraz nabywcami, a także określenie zagrożenia ze strony usług nowych oraz substytucyjnych. Wybór analizy „pięciu sił” M.E. Portera został dokonany po przeprowadzeniu przeglądu ważniejszych, dostępnych, metod badających otoczenie sektorowe. O jej użyciu zadecydowały takie cechy jak: kompleksowość, możliwość zidentyfikowania branż wykazujących się dobrymi perspektywami oraz określenia swojej pozycji wobec kontrahentów i konkurentów, a także lepszego poznania zachowań uczestników sektora i ich wpływu na pozycję firmy. Praca składa się z trzech rozdziałów: „Analiza strategiczna jako narzędzie zarządzania firmą”, „Metodologiczne aspekty analizy otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa” oraz „Wykorzystanie metody «pięciu sił» M.E. Portera do analizy otoczenia konkurencyjnego F.H.U.P. Lemor. Pierwszy z rozdziałów przybliża dziedzinę analizy strategicznej. Opisuje jej etapy z punktu widzenia zarządzania przedsiębiorstwem oraz zawiera krótkie charakterystyki metod analizy strategicznej. Drugi rozdział traktuje o analizie otoczenia konkurencyjnego. Określa jej zakres oraz cele. Ostatni rozdział skupia się na praktycznym wykorzystaniu wybranej metody „pięciu sił” M.E. Portera do przeprowadzenia analizy otoczenia konkurencyjnego firmy Lemor. Na początku trzeciego rozdziału przybliżono proces rozwoju przedsiębiorstwa od momentu powstania oraz dziedzinę jego działalności. Następnie, zdefiniowano dostawców i odbiorców Lemora, formy konkurencji oraz substytuty i nowe produkty w badanym sektorze. Pracę kończy przeprowadzenie analizy „pięciu sił” M.E. Portera wraz z jej wynikami.pllicencja niewyłącznazarządzanie strategicznemetoda „pięciu sił” M.E. Porterakonkurencyjnośćinternetotoczenie konkurencyjnecase studyanaliza strategicznametoda „pięciu sił” M.E. PorteraAnaliza otoczenia konkurencyjnego firmy na rynku lokalnym case study F.H.U.P. „Lemor”Competitor analysis of local business case study F.H.U.P. „Lemor”bachelorThesis2017-10-10