Pocztowski, AleksyHocek Elżbieta2014-01-082014-01-082005http://hdl.handle.net/11199/3570Bogactwu literatury przedmiotu z zakresu zarządzania personelem przedsiębiorstwa, wciąż nie dorównuje dorobek w zakresie zarządzania personelem, w organizacjach specyficznych, jakimi są szkoły ze względu na swój charakter, swoje funkcje i zadania. Pozostaje to w dysonansie do prezentowanych deklaracji o wadze zasobów ludzkich w procesach kształtowania dobrego wizerunku organizacji, zdobywania przewagi konkurencyjnej i polepszaniu jakości pracy szkoły, szczególnie w warunkach tzw. burzliwego otoczenia, otoczenia, będącego charakterystycznym dla gospodarki w okresie transformacji, dla gospodarki, w której nastąpiło przejście od centralnego zarządzania oświatą do autonomii szkoły. Celem pracy jest pokazanie specyfiki zarządzania personelem w szkole, która wykaże rangę, jaką się mu przypisuje w placówce oświatowej. Wybrano do celu badawczego szkołę gimnazjalną, jako najmłodszy twór reformy systemu edukacji, przeprowadzonej w 1999 roku, a więc w czasie, kiedy szkoły musiały zderzyć się z dotykającą ich rzeczywistością rynkową. Zaprezentowano kapitał ludzki jako źródło konkurencyjności szkoły oraz cechy charakterystyczne zarządzania personelem w szkole. Opisano miejsce badań - Gimnazjum Nr 6 im. Kazimierza Wielkiego w Rzeszowie, przedstawiono historię badanej szkoły, jej produkt i miejsce w branży edukacyjnej oraz scharakteryzowano zasoby ludzkie. Dokonano analizy polityki i narzędzi zarządzania personelem w badanym gimnazjum - opisano strategiczne, organizacyjne i kulturowe uwarunkowania zarządzania personelem, przedstawiono praktykę zarządzania zasobami ludzkimi oraz wskazano kierunki usprawnień analizowanego zarządzania personelem.pllicencja niewyłącznazarządzaniezarządzanie zasobami ludzkimiedukacjasystem oświatykapitał ludzkirekrutacjamotywowanieDoskonalenie zarządzania personelem w oświacie na przykładzie szkoły gimnazjalnejmasterThesis