Choroszczak, JerzySkalniak, Iwona2014-01-262014-01-262012-05-30http://hdl.handle.net/11199/4747Tematem niniejszej pracy jest analiza zagadnień restrukturyzacyjnych w przedsiębiorstwie usługowo-handlowym oraz wiążących się z tym procesem kwestii zarządzania zmianą organizacyjną ze szczególnym uwzględnieniem aspektu ludzkiego w konsekwencji tych działań. Głównym celem podjętym w pracy była analiza przyczyn i skutków oporu wobec zmian restrukturyzacyjnych w wybranym przedsiębiorstwie. Dla potrzeb tego opracowania przeprowadzono badania organizacyjne społeczne, polegające między innymi na analizie porównawczej dokumentów wewnętrznych spółki Rab Trans, dzięki czemu można było określić poziom dynamiki zmian bilansowych. Przeprowadzono również niekategoryzowany wywiad z Prezesem Zarządu spółki, a na zakończenie badań przeprowadzono anonimową ankietę wśród pracowników spółki. Wynikiem tych działań było pozyskanie opinii od pracowników, mających styczność z przeprowadzanymi zmianami w ich przedsiębiorstwie, a docelowo dane te posłużyły do weryfikacji postawionych hipotez badawczych. Opracowanie zakończone jest podsumowaniem, w którym podjęta została ocena zastosowanych zmian w spółce Rab Trans, porównując te działania ze sposobami proponowanymi przez badaczy, a dokładnie opisane w części teoretycznej tego opracowania. W części tej, dokonano również ostatecznej analizy i przedstawiono wnioski końcowe z przeprowadzonych badań. Efektem wszystkich badań przeprowadzonych w niniejszej pracy, było jednoznaczne potwierdzenie, że przemiany organizacyjne są wszechstronne i wszechobecne, jednak przedsiębiorstwo, które decyduje się na podjęcie takich działań, musi brać pod uwagę, że każda zmiana dotycząca działalności człowieka w danej organizacji, powinna być z nim wcześniej konsultowana lub też wyjaśniana, aż do chwili całkowitego zrozumiana przez wszystkich jej uczestników. W przeciwnym razie, działania firmy mogą nie tylko nie przynieść zamierzonych efektów, ale w niektórych przypadkach, doprowadzić nawet do wstrzymania działalności przedsiębiorstwa. Dlatego też najbardziej trafnym określeniem, dotyczącym sposobu radzenia sobie z oporem przed zmianami, jest zdanie zamieszczone przez Liz Clarke w jednej ze swoich prac, a mianowicie - „Komunikowanie, aż do bólu”.The subject of this paper is to analyze the issues of restructuring the company and the service and trade associated with the process of organizational change management issues with particular emphasis on the human aspect of the consequences of his actions. The main objective of this study was undertaken to analyze the causes and consequences of resistance to restructuring changes in the selected company. For purposes of this paper studied the social organization, including through a comparative analysis of internal company documents Rab Trans, so you could determine the level of balance-sheet dynamics. Categorized interview was also conducted with the CEO of the company, and at the conclusion of research carried out an anonymous survey among employees of the company. The result of these actions was to obtain feedback from employees, in contact with the check changes in their company, and finally, these data were used to verify the research hypotheses. The development ends with a summary in which the assessment has been taken of changes in the company used Rab Trans, by comparing these actions with the methods proposed by researchers, and fully described in the theoretical part of this study. In this section, was also made in the final analysis and presents the conclusions of the study. The result of all studies conducted in this study, it was clear confirmation that organizational changes are extensive and pervasive, but the company that decides to take such action, must take into account that any change on human activities in an organization, should be with him previously consulted or explained until completely understood by all participants. Otherwise, the actions companies can not only did not bring the expected effects, but in some cases, even lead to suspension of business operations. Therefore, the most accurate determination concerning how to deal with resistance to change is the sentence posted by Liz Clarke in one of his works, namely - "To communicate, to pain."pllicencja niewyłącznazarządzanie zmianąrestrukturyzacjaopór wobec zmianbadanieankietawywiadchange managementrestructuringresistance to changesurveyinterviewPrzyczyny i skutki oporu wobec zmian organizacyjnych na przykładzie działań restrukturyzacyjnych w przedsiębiorstwie usługowego-handlowym Rab Trans Sp. z o.o.Causes and consequences of resistance to organizational change as an example of restructuring in the enterprise service-commercial Rab Trans Sp. z o.o.masterThesis2014-01-24