Makó, CsabaIlléssy, MiklósCsizmadia, Péter2013-06-122013-06-122012Makó, C., Illéssy, M., Csizmadia, P., Declining Innovation Performance of the Hungarian Economy: Special Focus on Organizational Innovation the Example of the European Community Innovation Survey (CIS). Journal of Entrepreneurship, Management and Innovation (JEMI), 2012, vol. 8, nr 1 : Technology Entrepreneurship. Ed. by M. Gancarczyk, s. 116-1372299-7326http://hdl.handle.net/11199/150In this paper the authors intend to examine the innovation performance of the Hungarian firms before and following the period of the global financial crisis and economic downturn. Contrary to the mainstream approach non-technological innovation, more precisely workplace innovation is put into the focus of the analysis. The authors argue that this is a neglected dimension of firms’ innovation activities which may become an important source of competitiveness at company level and thus it deserves more attention. The analysis of empirical data of the various waves of the European Community Innovation Survey (CIS) on non-technological innovation shows that the innovation performance of the Hungarian firms is declining. The authors complement this statistical analysis with the results of the European Working Conditions Survey demonstrating that there are significant differences in the innovation performance of such country groups as the EU-27, the Nordic and the Post-Socialist countries. Beside the country-specific comparison, the authors evaluate the performance of the Hungarian and Slovakian knowledge-intensive business service sector identified as a driver playing a “benchmark” role in speeding up workplace innovations. Finally, some key lessons are drawn indicating the need for a map on the distribution of different work organization forms in order to better understand the companies’ innovation activity and skill requirements.Autorzy artykułu badają innowacyjność węgierskich firm przed i w trakcie globalnego kryzysu finansowego i spowolnienia gospodarczego. Skoncentrowano się na innowacjach nietechnologicznych, szczególnie innowacjach organizacyjnych (w zakresie organizacji miejsca pracy). Autorzy twierdzą, że ten niedoceniany rodzaj innowacji może stać się istotnym źródłem konkurencyjności, zarówno na poziomie gospodarki, jak i przedsiębiorstwa, a zatem wymaga głębszych badań. Z analizy danych empirycznych European Community Innovation Survey (CIS) dotyczących innowacji nietechnologicznych wynika, że innowacyjność węgierskich firm spada. Autorzy uzupełniają analizy statystyczne danymi European Working Conditions Surve, które wskazują, na znaczące różnice w innowacyjności takich grup państw, jak państwa UE-27, nordyckie i postsocjalistyczne. Obok analiz porównawczych na poziomie kraju, przeprowadzono także porównawcze badanie węgierskiego i słowackiego sektora usług biznesowych opartych na wiedzy, które traktowane są jako zarówno wzorzec, jak i źródło innowacji organizacyjnych. Sformułowano ponadto zalecenie dotyczące przyszłych badań nad organizacją miejsca pracy, w celu głębszego poznania działalności innowacyjnej przedsiębiorstw oraz ich potrzeb w zakresie rozwoju umiejętności.enUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polskaworkplace innovationknowledge-intensive business sectorHungarySlovakiainnowacje organizacyjneusługi biznesowe oparte na wiedzyWęgrySłowacjaDeclining Innovation Performance of the Hungarian Economy: Special Focus on Organizational Innovation the Example of the European Community Innovation Survey (CIS)article