Rawski, MarekDoś, Robert2013-11-052013-11-052010-03-08http://hdl.handle.net/11199/1331Od 1999 roku istnieją trzy szczeble samorządu terytorialnego, podstawową jego jednostką pozostaje gmina. Na tle pozostałych dwóch jednostek samorządu terytorialnego, gmina ma wiele charakterystycznych tylko dla niej cech. Jedną z nich są jej kompetencje w zakresie podatków i opłat lokalnych. Praca ma na celu pokazanie od strony praktycznej w jaki sposób samorząd gminny może realizować swoje prerogatywy w zakresie podatków i opłat lokalnych. Ma na celu przedstawienie od podstaw zagadnienia podatków i opłat lokalnych na przykładzie konkretnej jednostki samorządowej, jaką jest gmina Szczucin. Autor skupia się na stanie prawnym obowiązującym w roku 2010, jednak wyrywkowo odnosi się także do aktów już uchylonych. Główną osią toczonych wywodów jest to w jaki sposób samorządowe władze Szczucina kształtują system podatkowy tej gminy. W jakim zakresie korzystają z wszystkich przyznanych im przez ustawy podatkowe uprawnień, a w jakim tego nie robią. Wreszcie poprzez omówienie przykładowych stawek podatków lokalnych obowiązujących na terenie gminy, w zestawieniu ze stawkami ogólnymi, pokazano w jakim stopniu gmina Szczucin korzysta z możliwości obniżania wymiaru podatków, które obciążają jej mieszkańców. Jest to zagadnienie o tyle ciekawe, że z jednej strony wyższe stawki podatków i opłat lokalnych oznaczają wyższe wpływy do budżetu gminy. Z drugiej jednak organy gminy pochodzą z powszechnych wyborów i osoby piastujące te organy muszą ze względu na swój polityczny interes zważać by stawki te nie były zbyt wysokie.pllicencja niewyłącznasystem podatkowygminaadministracja samorządowabudżet gminydochody gminypodatki i opłaty lokalneCharakterystyka systemu podatkowego w gminie SzczucinThe characteristics of the tax system in the Szczucin municipalitybachelorThesis2013-11-05