Cibor, RyszardRogalińska, Agnieszka2025-09-242025-09-242025-09-24https://hdl.handle.net/11199/10718Celem pracy jest analiza różnic w poziomie wypalenia rodzicielskiego, perspektyw temporalnych oraz elastyczności psychologicznej u matek dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD) w porównaniu z matkami dzieci rozwijających się typowo. Punktem wyjścia jest założenie, że wychowywanie dziecka z ASD wiąże się ze znacząco większym obciążeniem emocjonalnym, psychicznym i fizycznym, co zwiększa ryzyko wypalenia rodzicielskiego. Badanie przybliża aktualne teorie dotyczące mechanizmów psychologicznych wpływających na przebieg i nasilenie wypalenia, ze szczególnym uwzględnieniem roli perspektyw temporalnych – sposobów postrzegania przeszłości, teraźniejszości i przyszłości – oraz elastyczności psychologicznej jako zdolności do adaptacji i działania w zgodzie z wartościami mimo trudnych emocji i stresu. Praca ma charakter empiryczny i opiera się na analizie statystycznej porównujących grupy matek pod kątem wymienionych zmiennych oraz korelacji między nimi. Wyniki mogą służyć lepszemu zrozumieniu czynników ochronnych i ryzyka w kontekście wypalenia rodzicielskiego oraz stanowić podstawę do rekomendacji praktycznych dotyczących wsparcia rodzin wychowujących dzieci z ASD. Badanie wypełnia lukę w literaturze, integrując teorie wypalenia z koncepcjami psychologii czasu i adaptacji emocjonalnej.The aim of this thesis is to analyze differences in the levels of parental burnout, time perspectives, and psychological flexibility among mothers of children with autism spectrum disorder (ASD) compared to mothers of neurotypical children. The starting point is the assumption that raising a child with ASD involves significantly greater emotional, psychological, and physical strain, increasing the risk of parental burnout. The study discusses contemporary theories regarding the psychological mechanisms affecting the development and intensity of burnout, with emphasis on time perspectives (how individuals perceive the past, present, and future) and psychological flexibility, defined as the ability to adapt and act according to one's values despite stress and difficult emotions. The research has an empirical character and involves statistical analysis comparing the two groups of mothers in terms of the above-mentioned variables and the correlations between them. The results are intended to improve understanding of protective and risk factors related to parental burnout and to form a basis for practical recommendations regarding support for families raising children with ASD. The study fills a gap in the literature by integrating burnout theories with concepts from the psychology of time and emotional adaptation.plopen accesswypalenie rodzicielskieelastyczność psychologicznaperspektywy temporalnematki dzieci z autyzmem (ASD)matki dzieci normatywnychstres rodzicielskiwsparcie społecznestrategie radzenia sobiedobrostan psychiczny rodzicówdiagnoza autyzmuróżnice indywidualne w adaptacjikonsekwencje wypalenia rodzicielskiegoczynniki ryzykaporównanie wypalenia rodzicielskiego i zawodowegoprofilaktyka i interwencje psychospołeczneparental burnoutpsychological flexibilitytime perspectivesmothers of children with autism (ASD)mothers of neurotypical childrenparental stresssocial supportcoping strategiesparental well-beingautism diagnosisindividual differences in adaptationconsequences of parental burnoutrisk factorscomparison of parental and occupational burnoutprevention and psychosocial interventionsWypalenie rodzicielskie a perspektywy temporalne i elastyczność psychologiczna u matek dzieci z ASD w porównaniu z matkami dzieci normatywnych.Parental burnout and time perspectives and psychological flexibility in mothers of children with ASD compared to mothers of neurotypical childrenmasterThesis