Wojtarowicz, GrzegorzSidor, Maria2021-09-242021-09-242021-09-24http://hdl.handle.net/11199/10603Mobbing staje się coraz powszechniejszym zjawiskiem, o destrukcyjnym charakterze dla ofiary, przedsiębiorstwa i całego otoczenia, które pojawia się w wielu miejscach pracy. W niniejszej pracy szczególną uwagę poświęcono na zaprezentowanie tematu dotyczącego skali zjawiska mobbingu w jednym z oddziałów firmy handlowej funkcjonującej w Nowym Sączu. Istotnym jest także fakt, że istnieją regulacje prawne definiujące postępowanie w przypadku pojawienia się mobbingu w miejscu pracy, a także występują instytucje wspierające ofiary dotknięte zjawiskiem mobbingu. W artykule zarysowane są odwołania poruszające istotę omawianego pojęcia, charakterystykę mobbingu, jego przyczyny oraz skutki. Nawiązano też do opisu roli ofiary oraz prześladowcy, praw pracownika oraz obowiązków leżących po stronie pracodawcy. Ważną częścią opracowania jest kwestia metod oraz pomocy mobbingowanym pracownikom. Ponadto, w opracowaniu zaprezentowano projekt badawczy na przykładzie jednego z oddziałów firmy handlowej, analizujący pierwotną kondycję firmy, pod kątem występowania w jej strukturach zjawiska mobbingu w celu wskazania możliwych do wdrożenia rozwiązań mających za zadanie niwelować mobbing. Zjawisko przeanalizowano w oparciu o badanie ilościowe przeprowadzone przy użyciu kwestionariusza ankiety skierowanego do pracowników omawianej firmy, dzięki czemu możliwe stało się otrzymanie wiarygodnych wyników badań. Zaproponowane rozwiązania mogą być jedynie alternatywnymi propozycjami, jakie dyrekcja oddziału może wprowadzić w firmie w ramach przeciwdziałaniu zjawisku mobbingu.Mobbing is becoming an increasingly common phenomenon. It occurs in many workplaces and is destructive for the victim, the company and the work environment. In this paper, particular attention was paid to presenting the topic in relation to the scale of mobbing in one of the branches of a trading company operating in Nowy Sącz. It is important to note that there are legal regulations, which define the procedures in the event of workplace mobbing, as well as institutions for supporting victims affected by mobbing. The article outlines references to the essence of the concept, the effects, causes and the characteristics of mobbing. The description of the victims’ and persecutors roles was also referenced, including the rights of the employee and the obligations of the employer. One important aspect of the study, is the issue of methods and the help provided for mobbed employees. Additionally, the study presents a research project based on one of the branches of a commercial company, analyzing the original condition of the company in terms of the presence of mobbing in its structures. This is in order to indicate possible solutions to eliminate mobbing. The phenomenon was analyzed on the basis of a quantitative study, conducted with the use of a questionnaire addressed to the employees of the company in question. Thanks to this, it was possible to obtain reliable research results. The proposed solutions, however, may only be used as alternative proposals; which the branch may introduce as part of mobbing prevention.open accessmobbingprofil ofiaryprześladowcaregulacje prawneprawa pracownikaobowiązki pracodawcyvictim profilepersecutorlegal regulationsemployee rightsemployer obligationsIdentyfikacja skali zjawiska i przeciwdziałanie mobbingowi w polskich przedsiębiorstwach handlowych na przykładzie oddziału firmy XIdentification scale phenomenon and counteraction mobbing in polish trading companies on an example branch company XbachelorThesis