Malczak, JanZając, Anna Xymena2014-03-272014-03-272008http://hdl.handle.net/11199/7262W dobie globalizacji i rozwoju organizacji nauka zarządzania personelem przeżywa dynamiczny rozwój. Wzrasta zainteresowanie potrzebą teoretycznych dociekań istoty coraz częściej pojawiającego się w przedsiębiorstwach zjawiska mobbingu. Niniejsza praca stara się wyjść naprzeciw potrzebom tego typu. Jest próbą przedstawienia istotnych problemów z jakimi borykają się pracownicy każdego dnia. Nie skupiono się tu tylko na identyfikacji mobbingu, przedstawione zostały również inne nieakceptowane zachowania patologiczne. Współcześnie personel uważany jest za jeden z najważniejszych zasobów jakimi dysponuje firma działająca w gospodarce rynkowej. Pracownicy realizując strategię i cele organizacji, mogą stać się źródłem sukcesów, bądź też stanowić element ograniczający funkcjonowanie przedsiębiorstwa i jego rozwój. Istotne zatem jest odpowiednie zarządzanie personelem, aby uniknąć konfliktów, patologii i mobbingu w miejscu pracy. Wynika stąd konieczność zatrudniania w firmie właściwych ludzi o określonej wiedzy, uzdolnieniach i postawach. Nie można również udawać, że problem nie istnieje gdy większość pracowników czuje się atakowana, prześladowana. Celem niniejszej pracy jest identyfikacja zjawiska mobbingu występującego w średnich firmach prywatnych mających swe siedziby na terenie Nowego Sącza. Firmy, w których pracują osoby należące do badanej populacji są jedynie miejscem, w którym przeprowadzone zostały badania, nie istotna jest ich ocena, nazwa, pozycja na rynku. W głównej mierze skupiono się na samym zjawisku mobbingu nie na ujawnianiu konkretnych patologicznych miejsc pracy.pllicencja niewyłącznazarządzanie zasobami ludzkimisystemy zarządzaniamobbingpatologie w organizacjizapobieganie mobbingowi w organizacjimobbing w prywatnych przedsiębiorstwachMobbing jako patologia zarządzania zasobami ludzkimiMobbing as pathology of human resources managementmasterThesis