Bulzak, AndrzejPoręba, Małgorzata2017-06-062017-06-062011-11-03http://hdl.handle.net/11199/9889W pracy została podjęta próba odpowiedzi na pytanie jaki wpływ na osiągnięcie sukcesu firmy na rynku ma skutecznie działająca wewnątrz organizacji – komunikacja. Znalezienie odpowiedzi na to pytanie było możliwe poprzez szczegółową analizę literatury fachowej dotyczącej komunikacji i komunikowania się, zarządzania, przedsiębiorczości a także poprzez przeprowadzenie badań ankietowych wśród pracowników w przedsiębiorstwie „BOGDAŃSKI”. Celem pracy było również znalezienie odpowiedzi na kilka bardziej szczegółowych pytań dotyczących wpływu komunikacji wewnętrznej na sukces organizacji a mianowicie jaką rolę w odniesieniu sukcesu odgrywają kanały komunikacji formalnej w firmie a jaką pogłoski i plotki, czy skuteczna komunikacja wewnętrzna i dobrze poinformowani pracownicy to elementy i warunki odniesienia przez firmę sukcesu, a przede wszystkim czy istnieje jakakolwiek zależność między sprawną, efektywną komunikacją wewnętrzną a sukcesem rynkowym przedsiębiorstwa. W oparciu o analizę literatury fachowej i analizę uzyskanych wyników badań ankietowych należy stwierdzić, iż w firmie „BOGDAŃSKI” istnieje zorganizowany system komunikacji wewnętrznej. Skuteczna komunikacja formalna w badanej firmie pozytywnie wpływa na atmosferę w firmie, stosunki interpersonalne między pracownikami a przełożonymi, sprzyja zwiększeniu efektywności pracowników, podniesieniu ich motywacji i stopnia identyfikacji z firmą przez co firmie łatwiej osiągać zamierzone cele i dążyć do sukcesów na rynku. Badania ankietowe ukazały także tendencję, w której kanały komunikacji nieformalnej (głównie pogłoski i plotki) wpływają destrukcyjnie na organizację powodując obniżenie efektywności zespołu, rozluźnienie dyscypliny a przede wszystkim obawę i lęk pracowników wówczas gdy przełożeni (a zdarza się to często) wykorzystują przede wszystkim kanały komunikacji nieformalnej by poinformować pracowników o zmianach w polityce kadrowej. Badania ankietowe ujawniły też istniejące problemy w obszarze komunikacji w badanej firmie. Należą do nich przede wszystkim problemy w obszarze komunikacji pionowej oraz duża rola pogłosek i plotek w systemie komunikacji.The thesis is to answer the question of what influence effectively functioning internal communication has on the success of the company on the market. This was done both through a detailed analysis of secondary sources dealing with the topic of communication and communicating, management and entrepreneurship; as well as primary sources in the form of questionnaires distributed among employees of the Bogdański firm. The aim of the thesis is also to find answers to a few more specific questions in connection with the influence of internal communication on the success of the organization; in particular what role formal channels of communication play in the success of the company in comparison with rumours and gossip, whether effective internal communication and well-informed employees are the elements and conditions required to build a successful company, and most importantly if there is any relation between efficient and effective internal communication and the market success of the company. Upon examination of secondary sources as well as analysis of the results obtained from questionnaires, it becomes clear that in the Bogdański firm there is an organized system of internal communication. Effective formal communication in the examined company has a positive influence on the internal atmosphere, interpersonal relations between subordinates and their managers. It also helps to increase the efficiency of employees, improve their motivation and the level of their identification with company, which further allows to achieve intended aims and pursue success on the market. Questionnaires show there is a tendency, in which informal channels of communication (mostly rumours and gossip) have a destructive influence on the organization by lowering the efficiency of the team, loosening discipline and most importantly causing anxiety and fear among employees, especially when managers ( and that happens often) use primarily informal channels of communication to inform employees about changes concerning personnel policy. Questionnaires also revealed already existing problems in the field of the communication in the examined company. They concern mostly vertical communication and a big role of rumours and gossip in the system of communication.pllicencja niewyłącznakomunikacja wewnątrz organizacjisukces firmykomunikacja formalnapogłoski i plotkiocena firmyskuteczna komunikacjainternal communicationsuccess of the companyformal communicationrumours and gossipcompany rating and effective communicationWpływ komunikacji wewnętrznej na sukces firmy na przykładzie przedsiębiorstwa BogdańskiThe influence of internal communication on the success of the company shown on the example of the Bogdański firmmasterThesis2017-05-19