Honkisz, MałgorzataVonau, Jakub2015-12-192015-12-192015-10-30http://hdl.handle.net/11199/8807Sektor małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) stanowi dla państwa ważny element rozwoju pod względem społecznym i gospodarczym. Sektor małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce jest nadal obszarem niedocenianym, a należy przecież pamiętać, że 99% ogółu firm w kraju stanowią właśnie przedsiębiorstwa tej wielkości. MŚP dają zatrudnienie blisko 68% pracowników w Polsce, dlatego też ważne jest wsparcie tego sektora, który w dużym stopniu decyduje o sile gospodarki. Celem pracy jest analiza możliwości rozwoju firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw w oparciu o studium przypadku wybranej przez autora, lokalnej firmy działającej w branży gastronomicznej. Hipoteza przyjęta w pracy zakładała, że firma XYZ ma względnie stabilną pozycję na rynku, lecz aby być konkurencyjną, powinna ciągle się rozwijać, dbać o jakość usług i poszerzać grono swoich potencjalnych klientów poprzez niestandardowe, dające przewagę konkurencyjną rozwiązania. Przeprowadzona analiza SWOT/TOWS potwierdziła tę hipotezę. Po analizie własnej wybranego przedsiębiorstwa z omawianego sektora można stwierdzić, że głównym czynnikiem, który blokuje jego rozwój są ograniczenia finansowe. One oraz inne bariery powodują, że nie może się dostatecznie rozwijać i utrzymać pozycji konkurencyjnej na rynku.The sector of small and medium companies is very important element of development in terms of society and economy. This sector is an area which is not still appreciated but one should remember that 99% of all companies in Poland pose these small and medium companies. MSP employ about 68% of all workers in Poland and that is why it is so important to support this sector which decides about the power of economy to a great extent. The aim of this project is an analysis of possibilities of development of firms from the sector of small and medium companies on the base of study of a case chosen by the author. The choice is a local company working in gastronomic business. The hypothesis claims that XYZ company has a strong position on the market but to be competitive the company ought to develop constantly and extend the area of potential clients by using non-standard methods. These methods are to give competitive advantage of a solution. Conducted analysis SWOT/TOWS confirmed this hypothesis. After own analysis of the chosen company from discussed sector it can be ascertained that the main factor which blocks the development is finance. This is also the reason why the company is not able to develop and to become competitive on the market.pllicencja niewyłącznamałe i średnie przedsiębiorstwabariery ograniczające przedsiębiorczośćanaliza SWOTrozwójsmall and medium companiesbarriers limiting companiesSWOT analysisdevelopentMożliwości rozwoju działalności firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce na przykładzie firmy XYZThe possibilities of development of firms from small and medium companies in Poland on the example of XYZ companybachelorThesis2015-12-10