Sidor, MariaWoszczyna, Ewa2015-12-192015-12-192015-10-13http://hdl.handle.net/11199/8809W części teoretycznej pracy, obejmującej trzy pierwsze rozdziały, omówiono wybrane aspekty zarządzania rozwojem pracowników w przedsiębiorstwie, m.in. istotę i komponenty rozwoju zawodowego, z podkreśleniem roli kompetencji, podejścia do spraw kariery, wpływu motywacji oraz komunikacji wewnętrznej na podejmowanie przez pracowników rozwoju zawodowego. Najszerzej omówiono kwestie komunikacji w organizacji, z zaznaczeniem występujących form i barier komunikacyjnych w procesie rozwoju zawodowego pracowników, a także sposobów pokonywania tych barier. Rozdział empiryczny ma odniesienie zarówno do teorii z zakresu metodologii badań socjologicznych, jak również do organizacji i realizacji badań własnych w firmie X, wśród pracowników zatrudnionych w obszarze sprzedażowym. Celem głównym pracy była analiza znaczenia komunikacji w rozwoju zawodowym pracowników, z uwzględnieniem występowania problemu barier komunikacyjnych. Diagnoza problemów komunikacyjnych w firmie X została przeprowadzona w oparciu o metody: studium przypadku i sondażu, z zastosowaniem wywiadu standaryzowanego. Hipoteza badawcza zakładająca, iż komunikacja w firmie X nie stanowi utrudnienia w procesie zarządzania rozwojem pracowników, okazała się nieprawdziwa. Analiza wyników badań wykazała, że komunikacja w firmie X ukierunkowana na zarządzanie rozwojem pracowników, jest niewłaściwie realizowana i wymaga przeprowadzenia zmian, w tym wdrożenia programu naprawczego.In the first theoretical part of this work that includes the first three chapters, there have been described selected aspects of managing employees' development within the company, inter alia the essence and components of professional development, that were highlighted by the role of competencies, attitude towards career, influence of motivation and internal communication on undertaking professional development by the employees. Issues concerning communication within the organization, with the indication of the communication forms and barriers that exist and occur in the process of professional development of employees, as well as methods of overcoming these barriers, were discussed most broadly. The empirical chapter refers both to the theory of sociological researches methodology and to the organization and realization of own researches among employees employed in sales in the X company. The main goal of this work was the analysis of importance of communication in the employees' professional development, taking into consideration the problem of the occurrence of communication barriers. The diagnosis of the communication issues within the X company was conducted on the basis of the following methods: case study and survey, with the use of the standardized interview. The research hypothesis stipulating that the communication within the X company does not constitute any impediment in the process of managing the employees' development, was found to be false. The researches analysis revealed that the communication within the X company, that is oriented on the employees’ development, is carried out incorrectly and requires changes, including the introduction of a repair plan.plopen accesslicencja niewyłącznakomunikacjabariery komunikacyjnerozwój pracownikówkarierazarządzanie zasobami ludzkimimotywacjacommunicationcommunication barriersemployees’ developmentcareerhuman resources managementmotivationorganizacjaorganizationBariery komunikacyjne jako przeszkoda w procesie zarządzania rozwojem pracowników w firmie XCommunication barriers as an obstacle in managing the X company employees' professional developmentmasterThesis2015-12-10