Kati, TikkamäkiPäivi, HeikkiläAinasoja, Mari2016-10-232016-10-232016Kati Tikkamäki, Päivi Heikkilä, Ainasoja Mari, Positive Stress and Reflective Practice Among Entrepreneurs. Journal of Entrepreneurship, Management and Innovation (JEMI), 2016, vol. 12, nr 1 : New Topics in Entrepreneurship and Innovations Management. Ed. by K. Klincewicz, A. Ujwary-Gil, s. 35-562299-7326http://hdl.handle.net/11199/9225While heavy stress loads seem an unavoidable aspect of entrepreneurship, the positive side of stress (often referred to as ‘eustress’) remains a neglected area of research. This paper contributes to entrepreneurship research by linking the research streams of eustress and reflective practice. As a tool for analysing and developing thoughts and actions, reflective practice plays an important role in the interpretative work essential to positive stress experiences. Following an overview of approaches to stress at work, eustress and reflective practice, the paper explores how entrepreneurs experience the role of positive stress and reflective practice in their work and describes the reflective tools utilized by entrepreneurs in promoting eustress. The research process was designed to support reflective dialogue among the 21 Finnish entrepreneurs from different fields who participated in the study, with results based mainly on qualitative interviews. Nine of the interviewed entrepreneurs also kept a positive stress diary, including a three-day physiological measurement analysing their heartbeat variability. The findings suggest that positive stress and reflective practice are intertwined in the experiences of entrepreneurs and illustrate the role of reflective practice as a crucial toolset for promoting positive stress, comprising six reflective tools: studying oneself, changing one’s point of view, putting things into perspective, harnessing a feeling of trust, regulating resources and engaging in dialogue. Individual reflective capabilities vary, and a theory-driven division of reflective practice into individual, social and contextual dimensions is considered useful in understanding those differences. The research offers a starting point for exploring how eustress and reflective practice affect the well-being of entrepreneurs.Choć duże obciążenie stresem jest nieuniknionym aspektem przedsiębiorczości, pozytywna strona stresu (często określane jako eustres) pozostaje zaniedbaną dziedziną badań. Niniejsza praca jest wkładem w badania w zakresie przedsiębiorczości poprzez łączenie strumieni badań nad eustresem z praktyką refleksyjną. Jako narzędzie do analizy i rozwoju myśli i działań, praktyka refleksyjna odgrywa ważną rolę w pracy interpretacyjnej niezbędnej dla pozytywnych doświadczeń ze stresem. Po przeglądzie podejść do stresu w pracy, eustresu i refleksyjnej praktyki, praca ta bada jak przedsiębiorcy postrzegają rolę pozytywnego stresu i praktyki refleksyjnej w pracy oraz opisuje narzędzia refleksyjne wykorzystywane przez przedsiębiorców, sprzyjające eustresowi. Proces badawczy został zaprojektowany w sposób wspierający dialog refleksyjny między 21 fińskimi przedsiębiorcami różnych branż, którzy wzięli udział w badaniu, opartym głównie na wywiadach jakościowych. Dziewięciu z badanych przedsiębiorców prowadziło również dziennik pozytywnego stresu, w tym trzydniowy pomiaru fizjologiczny, analizując zmienność pulsu. Wyniki sugerują, że pozytywny stres i praktyka refleksyjna przeplatają się z doświadczeniami przedsiębiorców oraz ilustrują rolę praktyki refleksyjnej jako kluczowego zestawu instrumentów do promowania pozytywnego stresu, składającego się z sześciu narzędzi refleksyjnych: samopoznawania, zmieniania punktu widzenia, spojrzenia perspektywicznego, wykorzystania poczucia zaufania, kontroli zasobów osobistych oraz podjęcia dialogu. Indywidualne zdolności refleksyjne są różne i podział praktyki refleksyjnej, w oparciu o teorię, na wymiar indywidualny, społeczny i kontekstowy uważa się za przydatny w zrozumieniu tych różnic. Niniejsza praca stanowić może punkt wyjścia dla dalszych badań nad eustresem i praktyką refleksyjną oraz ich wpływem na samopoczucie przedsiębiorców.enopen accessAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Polandeustresspositive stressreflective practiceentrepreneurseustrespozytywny strespraktyka refleksyjnaprzedsiębiorcyPositive Stress and Reflective Practice Among Entrepreneursarticle