Jabłoński, TomaszGórnik Paweł2014-02-102014-02-102006http://hdl.handle.net/11199/5455Celem niniejszej pracy przeanalizowanie ewolucji wymagań w zakresie norm jakościowych obowiązujących w branży motoryzacyjnej oraz udowodnienie hipotez: I – „Największy wpływ na rozwój norm branżowych rynku motoryzacyjnego miała tzw. Wielka Trójka (Ford, DailmerChrysler i GM)”; II – „Wdrażanie przez dostawcę wymagań specyficznych do ISO/TS 16949:2002 różnych klientów prowadzi do powstawania wirtualnych oddziałów produkcyjnych danych klientów wewnątrz organizacji dostawcy” . W pracy przedstawiono podstawową terminologię z zakresu zarządzania jakością w ujęciu zarówno TQM, jak i w oparciu o serię norm ISO. Omówiono historyczne uwarunkowania kształtowania się procesów normalizacyjnych, ich ewolucję oraz aktualny wpływ na działalność przedsiębiorstw. Zawarto syntetyczne omówienie modeli systemów zarządzania jakością zalecanych przez normy ISO oraz zagadnienia związane z ich dokumentowaniem, projektowaniem, ocenianiem i implementacją. Szczególną uwagę poświęcono standardowi ISO 9001:2000 mającemu bezpośredni wpływ na zarządzanie przedsiębiorstwami działającymi w sferze zaopatrzenia surowcowo-materiałowego w branży motoryzacyjnej. Przybliżono proces ciągłego wzrostu wymagań stawianych dostawcom sektora motoryzacyjnego na przestrzeni lat, a co za tym idzie uszczegółowianiu norm serii ISO 9000, w postaci standardów branżowych. Opisano proces ewolucji norm branżowych sektora motoryzacyjnego, począwszy od wprowadzenia amerykańskiej normy QS-9000 oraz różnych norm narodowych, przez kolejne ich edycje, aż do wprowadzenia międzynarodowej normy ISO/TS1 16949:1999 i jej aktualizacji w roku 2002. Przedstawiono rolę i znaczenie specyficznych wymagań będących uzupełnieniem do aplikacji ISO/TS 16949:2002. Omówiono strukturę typowych dokumentów z wymaganiami dla dostawców oraz cechy charakteryzujące je. Dokonano analizy porównawczej specyficznych wymagań koncernu Ford i DaimlerChrysler oraz dostawców pierwszego rzędu Visteon, Delphi.pllicencja niewyłącznazarządzanie jakościąISObranża motoryzacyjnastandardy branżoweISO/TS 16949:2002Ewolucja wymagań jakościowych stawianych dostawcom branży motoryzacyjnej - analiza wymagań specyficznych klientów do ISO TS 16949 2002The evolution of qualitative requirements demanded from automotive industry suppliers - analysis of the customer speific requirements to ISO/TS16949:2002masterThesis