Flak, OlafPyszka, Adrian2014-03-252014-03-252013Flak, O., Pyszka, A., Differences in Perception of the Participants in the Management Process and Its Real Trajectory. Journal of Entrepreneurship, Management and Innovation (JEMI), 2013, vol. 9, nr 4 : Knowledge, Participation and Waste Management - Selected Problems. Ed. by A. Ujwary-Gil, s. 53-722299-7326http://hdl.handle.net/11199/7215The aim of the paper is to present results of the research that was focused on managers’ behaviours. We tried to discover the main differences between the real trajectory and perception of managers in the field of two types of management processes. In the first part of the paper there is a theoretical foundation of process management and conclusions that led to a research model. In the second part we present the state of art in the field of human perception theories. Then, we describe assumptions of the research and methods of gathering data. What is important in the case of research method, an observation and a survey were used. The observation was done using the online management tools. During the research, managers were given a small project to lead. We recorded their actions and when their projects were completed, we asked them how they had acted. As a result of the research, there are three examples of description of managers’ behaviours and their perception. In the introduction we formulated two hypotheses and on the grounds of the research result we prove both statements in conclusion of the paper.Celem artykułu jest zaprezentowanie wyników badań dotyczących zachowań menedżerów. Autorzy podjęli próbę odkrycia głównych różnić pomiędzy trajektorią procesów podejmowanych przez menedżerów i ich percepcją tych procesów po zakończeniu projektu. W pierwszej części artykułu zamieszczono podstawy teoretyczne zarządzania procesami, a wnioski wyciągnięte na podstawie literatury przedmiotu doprowadziły do zbudowania modelu badania. W drugiej części artykułu autorzy przedstawiają obecny stan wiedzy na temat percepcji człowieka i samoświadomości podejmowanych przez niego działań. Następnie opisano założenia przeprowadzonego badania oraz metody badawcze. W badaniu wykorzystano metodę obserwacji i metodę ankiety. Obserwacji dokonano za pomocą informatycznych narzędzi online, które w czasie badania rejestrowały aktywność menedżera w zakresie podejmowanych przez niego procesów zarządzania. W ostatniej części artykułu zaprezentowano również trzy przykłady różnić pomiędzy faktyczną trajektorią procesów zarządzania oraz ich percepcją przez menedżerów. We wstępie artykułu sformułowano dwie hipotezy badawcze, które zweryfikowano w ostatniej części artykułu na podstawie zaprezentowanych wyników badań.enUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polskaprocess managementhuman perceptiontrajectory of processessystem of organizational termszarządzanie procesamipercepcja człowiekatrajektorie procesówukład wielkości organizacyjnychDifferences in Perception of the Participants in the Management Process and Its Real Trajectoryarticle